Praca menadżera w instytucji kultury
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 14/11/2022
Instytucje kultury są jednostkami o szczególnej specyfice – często najprężniej działają w soboty i niedziele, gdy organizowane są różnego rodzaju wydarzenia. Czas pracy w instytucji kultury niejednokrotnie obejmuje też wieczory, kiedy odbywają się próby lub zajęcia artystyczne. Jak z taką nietypową organizacją pracy radzi sobie menadżer? Czym zajmuje się oprócz tego i jak wygląda praca menadżera? Sprawdźmy już teraz!
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Czym zajmuje się menadżer w instytucjach kultury?
Do zadań menadżera kultury zalicza się planowanie oraz organizowanie działalności artystycznej podmiotu, który go zatrudnia, np. kina, teatru, filharmonii, domu kultury czy galerii sztuki. Praca w instytucji kultury na stanowisku kierowniczym wiąże się z szeregiem obowiązków. Menadżer regularnie kontaktuje się z mediami i sponsorami, pozyskując środki i promując działalność swojej jednostki. Dużo energii poświęca on na planowanie kalendarza wydarzeń oraz zarządzanie zespołem, tak by podjęte przedsięwzięcia przyniosły sukces. Koordynuje on także działalność poszczególnych osób i komórek organizacyjnych.
Menadżer instytucji kultury – dlaczego jest potrzebny?
Menadżerowie w instytucjach kultury pełnią bardzo ważną rolę – popularyzują sztukę wśród mieszkańców danego miejsca, docierając do odbiorcy z ważnymi dziełami i ich współczesnymi adaptacjami. W swojej pracy łączą oni podejście stricte biznesowe z dbałością o poziom artystyczny. Są oni w stanie wykorzystać najnowszą wiedzę z zakresu zarządzania ludźmi, pozyskać fundusze z Unii Europejskiej, a także obciąć niepotrzebne koszta instytucji. W ten sposób nie tylko ratują oni poszczególne placówki przed likwidacją, ale też sprawiają, że te zaczynają na nowo tętnić życiem.
Jak zorganizować czas pracy w instytucji kultury?
Jednym z głównych wyzwań, przed jakimi stają menadżerowie w instytucjach kultury, jest odpowiednia organizacja pracy. Regulacji w tym zakresie dostarcza nie tylko Kodeks pracy, ale też ustawa o działalności kulturalnej. W niektórych miejscach stoi ona w jawnej sprzeczności z Kodeksem, czego przykładem jest brak obowiązku zapewnienia pracownikowi wolnej niedzieli raz na 4 tygodnie. W instytucjach kultury można też łączyć różne systemy czasu pracy. Menadżer zatrudniony przez tego typu podmiot powinien pamiętać również o możliwości ustanowienia długiego okresu rozliczeniowego, nawet do 12 miesięcy. W tego typu miejscach często obowiązuje też przerywany czas pracy, pozwalający na dostosowanie do specyfiki wieczornych bądź nocnych spektaklów, pokazów, koncertów itp.
Praca w instytucjach kultury – dlaczego warto?
Nieprzedłużenie umowy o pracę na czas określony zwłaszcza u młodych osób, które nie założyły jeszcze rodziny, a mają zgromadzone oszczędności, często wynika z chęci zdobywania nowych doświadczeń. Ktoś taki decyduje się na zmianę profilu zatrudnienia, bądź nawet branży i rozpoczyna wszystko „od zera” w całkiem innym otoczeniu.
5. Zmiana miejsca zamieszkania
U niektórych osób nieprzedłużenie umowy na czas określony wynika z przeprowadzki do innej miejscowości lub – w przypadku większych miast – do innej dzielnicy. Dlatego warto znać plany swoich pracowników w tym zakresie i – jeżeli mamy różne oddziały bądź punkty firmowe – zaproponować zmianę miejsca pracy, by nie stracić całkowicie pracownika.
6. Rozpoczęcie własnej działalności
Czasem informacja o nieprzedłużeniu umowy przez pracownika trafia do pracodawcy wraz z… zaproszeniem do dalszej współpracy. Coraz powszechniejsze staje się bowiem prowadzenie mikrobiznesu, a na ten krok decydują się osoby pragnące niezależności i mające dość pracy na etacie, która w oczywisty sposób je ogranicza, choćby pod kątem planowania czasu. Nieraz luźna współpraca z byłym pracownikiem okazuje się równie owocna i satysfakcjonująca dla obu stron, jak wcześniejsze zatrudnienie w relacji pracodawca-pracownik.