Jak zarządzać zespołem w hybrydowym modelu pracy?
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 17/07/2024
Coraz więcej firm stawia na działanie w modelu hybrydowym. Oznacza to, że część pracowników wykonuje swoje obowiązki w biurze, podczas gdy reszta realizuje zadania z domu. Bez wątpienia rozwiązanie to jest atrakcyjne z punktu widzenia zatrudnionych. Jednak może rodzić pewne komplikacje, jeżeli zarządzanie hybrydowym zespołem nie będzie dobrze zorganizowane. Na co zatem warto zwrócić szczególną uwagę?
Praca w modelu hybrydowym jest praktykowana od dawna. Na jej wdrożenie najczęściej decydują się duże i innowacyjne firmy, które stawiają przede wszystkim na satysfakcję i dobre samopoczucie zatrudnianych osób. Jednak 2020 rok przynosząc ze sobą pandemię koronawirusa SARS-CoV-2, zmienił oblicze działania wielu przedsiębiorstw.
W celu ograniczenia kontaktu między pracownikami dużo firm postanowiło skorzystać z modelu hybrydowego, proponując części zatrudnionych pracę zdalną. Tym sposobem nastąpiła kuriozalna zmiana nie tylko w funkcjonowaniu biura, ale również w zarządzaniu zespołem.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Wyzwania płynące z modelu hybrydowego
Tym, co uległo szczególnej reorganizacji, jest komunikacja – zarówno między współpracownikami, jak i na linii pracownik-pracodawca. Podczas pracy w siedzibie firmy kontakt był bowiem nieograniczony i mógł odbywać się na bieżąco. W sytuacji, w której połowa teamu nie ma bezpośredniego kontaktu z pozostałymi jego członkami, o wiele łatwiej o niepotrzebne niedomówienia, co może negatywnie wpływać na efekty pracy.
Wrażliwym tematem pozostaje także wykluczenie osób pracujących zdalnie. Brak uczestnictwa w wydarzeniach, które mają miejsce w siedzibie firmy może okazać się w pewien sposób izolujący. Do wyzwań modelu hybrydowego należy również odpowiednie docenianie pracowników działających w trybie home office. W dużej mierze problematyczny staje się brak możliwości stałego i bieżącego monitorowania poczynionych efektów przez kadrę zarządzającą.
Dowiedz się, czy pracodawca może odmówić pracy zdalnej.
Zarządzanie hybrydowym zespołem – jak to robić?
Decydując się na pracę w modelu hybrydowym, przede wszystkim należy wybrać konfigurację, w jakiej będzie ona funkcjonować:
- stały podział zespołu na pracowników zdalnych i stacjonarnych,
- podział zespołu na zdalny i stacjonarny, z uwzględnieniem rotacji,
- dowolny podział, zakładający pracę w pełni zdalną, ze stałym dostępem do biura.
Istotna jest także weryfikacja, czy każdy pracownik ma odpowiednie warunki do pracy w narzuconym trybie. Po dokonaniu podziału należy wprowadzić oraz zapoznać wszystkich pracowników z zasadami, które będą obowiązywać w modelu hybrydowym.
Szczególną uwagę należy poświęcić kwestiom komunikacyjnym. Zespół powinien być w stałym kontakcie, dlatego warto skorzystać z narzędzi, które organizują i koordynują wykonywane zadania – w tym z komunikatorów, czy zsynchronizowanych kalendarzy online. Coraz większą popularnością cieszą się także wideokonferencje, na których można omówić napotkane problemy, jak i bieżące sprawy.
Model hybrydowy musi być przejrzysty. Dotyczy to jasno określonych zasad, formy komunikacji, jak również czasu realizacji poszczególnych zadań. Niemniej jednak nie można zapominać o tym, by dbać również o utrzymanie dobrych stosunków, między współpracownikami. W tym celu warto co jakiś czas organizować wspólne spotkania – jeżeli sytuacja wymaga pozostania w domu, można wykorzystać do tego potencjał internetowych komunikatorów.
Sprawdź, jak prowadzić ewidencję czasu pracy zdalnej.