Jak zarządzać pracownikami w gastronomii po pandemii?
Przeczytaj w: 3 minuty
ostatnia aktualizacja: 29/08/2024
Niewątpliwie ogólnoświatowa pandemia koronawirusa, która pojawiła się wraz z końcem 2019 roku, a której skutki odczuwamy do dnia dzisiejszego, na dobre przewartościowała działania wielu sektorów rynku. I choć niektóre branże, jak choćby KEP, nie mogą narzekać na straty, inne jeszcze przez długi czas będą musiały zmagać się z tym, co pozostawił po sobie koronawirus. Jedną z nich jest gastronomia. O czym warto pamiętać, aby przywrócić sprawne zarządzanie jej pracownikami?
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Pandemia koronawirusa a sektor gastronomiczny
W 2020 roku rynek gastronomiczny stanął przed niebywale trudnym wyzwaniem. Szerząca się pandemia koronawirusa sprawiła bowiem, że coraz więcej branż musiało mierzyć się z koniecznością częściowego lub całkowitego ograniczenia dotychczas prowadzonej działalności. Aby przetrwać, wiele lokali zdecydowało się wprowadzić sprzedaż posiłków z dostawą lub na wynos. Niemniej jednak przedłużające się lockdowny oraz wzrastająca liczba zakażeń sprawiły, że „jedzenie na mieście” cieszyło się coraz mniejszą popularnością.
W wielu przypadkach właściciele ośrodków gastronomicznych byli zmuszeni zwolnić swoich pracowników. Przemawiała za tym nie tylko kwestia zmniejszających się finansów, ale i zapotrzebowania na personel. Dopiero od kilku miesięcy restauracje, kawiarnie i lokale gastronomiczne na nowo przeżywają swoje oblężenie. Z tego też względu przed przedsiębiorcami pojawiło się zadanie ponownego skompletowania swojej załogi. Czy jednak jest to równie łatwe, jak przed pandemią?
Praca w gastronomii po pandemii
Ze względu na niepewną sytuację zatrudnienia, bardzo wielu pracowników gastronomii zdecydowało się porzucić dotychczasową karierę na rzecz przebranżowienia. Obecnie więc właściciele muszą zmagać się z nie lada wyzwaniem, aby po ponownym otwarciu zapewnić swoim podwładnym stabilne i atrakcyjne miejsce pracy. Co więcej, sytuacja ekonomiczna, w jakiej znalazły się lokale gastronomiczne, restauracje czy kawiarnie, nieraz ujawniła błędy w strukturze zarządzania.
Dlatego też niezwykle istotne jest, aby powrót do normalności odbywał się na nowych zasadach, dzięki którym każdy biznes, który otarł się o negatywne skutki koronawirusa, będzie mógł w pełni powrócić do sił i cieszyć swoimi smakami lokalnych oraz zagranicznych klientów. O czym warto pamiętać, przywracając efektywne zarządzanie pracownikami po pandemii?
Jak efektywnie zarządzać pracownikami gastronomii?
Nienormowane godziny pracy, ruchomy grafik czy wakacyjny sezon urlopowy to z pewnością czynniki, które można uznawać za elementy zaprzeczające możliwości skutecznego zarządzania gastronomicznym personelem. Dokładając do tego niepewną sytuację, co do jesiennego otwarcia lokali, menadżerowie mogą zupełnie stracić głowę. Niemniej jednak nie da się ukryć, że ogólnoświatowa pandemia każdego właściciela nauczyła jednej rzeczy – tego, jak ogromnie ważną rolę odgrywa dobre planowanie. Aby powrócić do dawnej świetności, niezbędne jest więc skuteczne zarządzanie zasobami w swojej działalności.
Efektywne metody nie tylko pozwalają dobrze zorganizować każdy dzień pracy, ale również umożliwiają stałą kontrolę sytuacji oraz zapobiegają ewentualnym nieścisłościom. Ponadto jest to także doskonały sposób na ułatwienie funkcjonowania swojemu personelowi – szczególnie wtedy, kiedy właściciel zdecyduje się wdrożyć do swojej firmy innowacyjne rozwiązania, takie jak niezawodny Kadromierz! Jest to nowoczesny internetowy program, który służy do zarządzania czasem pracy w firmie z dowolnej branży. Z jego funkcji mogą korzystać zarówno właściciele, menadżerowie, jak i pracownicy.
Dzięki temu w jednym miejscu znajdują się wszelkie niezbędne informacje na temat planowania, zarządzania czy ewidencji czasu pracy, do których dostęp ma każdy z wyżej wymienionych członków załogi. Narzędzie to doskonale sprawdzi się także w przypadku usprawniania komunikacji na linii pracownik-pracodawca, która jest niezwykle ważnym czynnikiem zarządzania personelem w firmie gastronomicznej.
Rozbudowany grafik pracy? Teraz to nie problem!
System Kadromierz doskonale radzi sobie z organizacją oraz planowaniem, dzięki czemu przedsiębiorca może swobodnie powierzyć mu większość zadań. Niewątpliwie w gastronomii – szczególnie w okresie letnim – jeden z największych problemów stanowi odpowiednie ułożenie grafiku pracy tak, aby uwzględniał on zarówno normy Kodeksu pracy, jak i indywidualne preferencje pracowników. Korzystając z wygodnych funkcji Kadromierza, nie trzeba poświęcać na to zbyt wiele czasu!
Program samoczynnie rozplanowuje grafik pracy na nadchodzący czas, uwzględniając wszelkie istotne kwestie. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości, zarówno pracownik, jak i pracodawca mają możliwość automatycznej korekty wprowadzonych danych. Dzięki temu tworzenie grafiku jest niebywale proste i wpisuje się w tak ważną zasadę efektywnego zarządzania pracownikami w gastronomii!
Metody zarządzania kluczem do sukcesu?
Niezaprzeczalnie najbliższe miesiące będą stanowić swoisty sprawdzian dla wielu lokali gastronomicznych. Niemniej jednak już teraz można wywnioskować, że to właśnie skuteczne metody zarządzania personelem będą jednym z elementów determinujących ponowny sukces na rynku. Dlatego też, jeżeli dotknęły Cię skutki pandemii koronawirusa, już teraz ułatw sobie zadanie i ogranicz koszty, poprzez używanie nowoczesnego programu Kadromierz!
Oprócz metod zarządzania w trakcie obowiązujących obostrzeń wykształciło się wiele trendów oraz kierunków, które powinna obrać branża gastronomiczna. Jednym z nich jest bezpieczeństwo. Wzrastająca liczba zachorowań na koronawirusa sprawiła, że klienci coraz większą wagę zaczęli przykładać do higieny. Dlatego też jeszcze przez długi czas każdemu wyjściu do lokalu będzie towarzyszyć dystans i dezynfekcja. Niewątpliwie na popularności zyskała także możliwość zamówienia jedzenia z opcją na wynos.
Ponadto klienci gastronomii coraz bardziej cenią sobie produkty, jakich używa ich ulubiona restauracja czy kawiarnia. W trakcie pandemii lokale oferujące wysokiej jakości asortyment miały bowiem znaczną przewagę nad konkurencją z branży. W końcu w ostatnim czasie niezwykle cennym kierunkiem jest także ekologia. Wznawiając działanie swojej firmy, pamiętaj więc, że tuż obok zarządzania pracownikami niezwykle istotna jest też analiza zachowań konsumentów!