Sfrustrowana kobieta denerwuje się na niedziałający program.

Udzielanie urlopu – kiedy pracodawca może odmówić?

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 24/09/2020

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 29/08/2024

Prawem każdego pracownika zatrudnionego na umowę o pracę jest możliwość skorzystania z urlopu. W takiej sytuacji zatrudniony składa pracodawcy wniosek, w którym informuje go o chęci spożytkowania przysługujących mu dni wolnych od pracy. Może jednak zdarzyć się, iż jego prośba o udzielenie urlopu zostanie odrzucona.

Podczas zawierania umowy o pracę zatrudniony automatycznie zyskuje możliwość skorzystania z płatnego urlopu wypoczynkowego. Prawo, które reguluje ten stosunek, jest zawarte w Kodeksie cywilnym. Osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych, jak umowa-zlecenie czy umowa o dzieło, nie mogą liczyć na ten przywilej.

Obowiązkowy plan urlopowy

Warto podkreślić, iż każdy przedsiębiorca, zatrudniający w szeregach swojej firmy zespół pracowników, zobligowany jest do utworzenia planu urlopowego. Pracownik, deklarujący chęć wzięcia dni wolnych od pracy, musi dokładnie określić termin urlopu, jednocześnie zwracając uwagę na to, by nie pokrywał się on z urlopem współpracowników. Plan urlopowy to sposób na zorganizowanie pracy w okresie wypoczynkowym. Klarowna rozpiska pozwoli uniknąć niepotrzebnych konfliktów i niedomówień.

Ile dni urlopowych przysługuje pracownikowi?

Pod pojęciem urlopu kryją się dni, które regulaminowo stanowiłyby dni pracy w danej firmie – czyli w niektórych przedsiębiorstwach są to także weekendy i święta. Osobie zatrudnionej na etacie przysługuje rocznie od 20 do 26 dni płatnego urlopu. Ostateczna liczba uzależniona jest od stażu pracy.

W jego skład wchodzi nie tylko zatrudnienie, ale również okres edukacji – w szkole średniej, zawodowej, a także podczas studiów wyższych. Etatowcy, których staż pracy nie przekracza 10 lat, mogą liczyć na 20 dni płatnego urlopu. Z kolei pracujący ponad 10 lat, otrzymują o 6 dni więcej.

Udzielenie urlopu, a odmówienie przyjęcia wniosku o urlop

Przyznanie urlopu będzie ściśle związane ze złożeniem odpowiedniego wniosku do pracodawcy. Znajdujące się w nim informacje, muszą określać rodzaj urlopu, z którego chce skorzystać zatrudniony, a także jego dokładny termin. Samo dostarczenie dokumentu nie jest jednak równoznaczne z otrzymaniem wolnego. Ostateczna decyzja zależy bowiem od zgody zatrudniającego.

W niektórych sytuacjach może on odmówić udzielenia pracownikowi urlopu. Takie postępowanie musi być jednak uwarunkowane wyjątkowymi okolicznościami. Obowiązkiem pracodawcy staje się odpowiednie uzasadnienie swojej decyzji. Do najczęstszych przyczyn należą zazwyczaj wszelkiego rodzaju awarie czy kryzysowe sytuacje, w jakich nagle znalazła się firma (np. zwolnienie czy choroba innego pracownika).

Częstym zjawiskiem jest również odmówienie przyjęcia wniosku urlopowego przez wzgląd na późny termin jego złożenia. Jeżeli dni wolne, na które pragnie udać się pracownik, w jakikolwiek sposób mogą negatywnie wpłynąć na interes firmy, pracodawca ma prawo nie wyrazić zgody na ich przyznanie. Taka sytuacja dotyczy nie tylko urlopu wypoczynkowego, ale również urlopu na żądanie.

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.