Monitoring w pracy a przepisy prawne
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 26/02/2024
Monitoring w pracy jest tematem, który budzi wiele kontrowersji oraz wątpliwości, zarówno wśród pracodawców, jak i pracowników. W ostatnim czasie stał się niezwykle popularnym narzędziem stosowanym w zakładach pracy. Należy jednak wiedzieć, że wprowadzenie kamer wizyjnych musi być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, aby nie naruszać prywatności i praw pracowników. W tym artykule sprawdzimy, co o monitoringu w pracy mówi Kodeksu pracy oraz wyjaśnimy kiedy i gdzie jest on dozwolony.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
- 1 Czym jest monitoring w pracy?
- 2 Kiedy można wprowadzić monitoring w zakładzie pracy?
- 3 Gdzie nie można stosować monitoringu w miejscu pracy?
- 4 Wprowadzenie monitoringu w zakładzie pracy
- 5 Kto może przeglądać monitoring w pracy?
- 6 Jak długo można przechowywać nagrania z monitoringu w pracy?
- 7 Inne formy monitoringu w pracy
Czym jest monitoring w pracy?
Zgodnie z Kodeksem pracy monitoring w pracy to szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu. Oznacza to, że monitoring dotyczy wyłącznie nagrywania obrazu, ale bez dźwięku. Niedopuszczalne jest stosowanie kamer z mikrofonami czy rozmieszczenie samych mikrofonów w miejscu pracy.
Należy również wiedzieć, że wprowadzenie monitoringu w pracy nie jest dobrowolne. Konieczne jest bowiem przestrzeganie przepisów prawa. Określają one m.in. kiedy możliwe jest posiadanie monitoringu w pracy, w jakich pomieszczeniach oraz jak przeprowadzić proces wdrożenia. Oprócz tego należy także poinformować wszystkich pracowników o wprowadzeniu monitoringu do zakładu pracy.
Kiedy można wprowadzić monitoring w zakładzie pracy?
Według art. 22 (2) Kodeksu pracy pracodawca może wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci monitoringu umożliwiającego rejestrację obrazu, jeżeli jest to niezbędne dla:
- zapewnienia bezpieczeństwa pracowników,
- kontroli produkcji,
- zapewnienia ochrony mienia,
- zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
W związku z tym monitoring w pracy nie może być stosowany, jeśli nie spełnia się przynajmniej jednego z wymienionych kryteriów. Warto przy tym wspomnieć, że zasadność jego wprowadzenia oraz zapisy w przepisach zakładowych mogą zostać skontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy.
Gdzie nie można stosować monitoringu w miejscu pracy?
Monitoring w zakładzie pracy nie obejmuje pomieszczeń:
- udostępnianych zakładowej organizacji związkowej,
- pomieszczeń sanitarnych,
- szatni,
- stołówek,
- palarni.
Wyjątek stanowią sytuacje, w których stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony mienia, kontroli produkcji czy zachowania tajemnicy informacji. Należy jednak pamiętać, że rejestracja obrazu nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
Wprowadzenie monitoringu w zakładzie pracy
Aby wprowadzić monitoring w pracy, należy zamieścić informacje o jego stosowaniu w przepisach wewnątrzzakładowych – w regulaminie pracy lub w układzie zbiorowym pracy albo w obwieszczeniu. Regulamin monitoringu w pracy powinien uwzględniać cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu.
Nie później niż 2 tygodnie przed uruchomieniem monitoringu w pracy pracodawca jest zobowiązany do poinformowania o tym pracowników w sposób przyjęty w jego zakładzie pracy np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń, organizację stand-upu czy po prostu poprzez wysłanie wiadomości e-mail. Ponadto nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu należy widocznie oznaczyć pomieszczenia oraz teren monitorowany za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych.
W przypadku nowych zatrudnień pracodawca ma obowiązek przekazania wszelkich informacji o monitoringu przed dopuszczeniem pracowników do pracy.
Należy pamiętać również, że monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania wcześniejszej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy taka organizacja nie występuje – zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Kto może przeglądać monitoring w pracy?
Nagrania z monitoringu w pracy mogą być przeglądane przez pracodawcę oraz osoby upoważnione np. zarząd czy osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo. Dostęp do danych powinien być ściśle ograniczony i kontrolowany, ponieważ materiały zawierają dane osobowe, które podlegają przepisom RODO.
Co ważne, jeśli kamera zarejestrowała zdarzenie, które może być dowodem w sprawie np. wypadek lub przestępstwo, wówczas policja oraz osoby poszkodowane mają prawo zażądać nagrań.
Jak długo można przechowywać nagrania z monitoringu w pracy?
Nagrania z monitoringu mogą być przechowywane przez okres maksymalnie 3 miesięcy od dnia nagrania. Po upływie określonego czasu materiały zawierające dane osobowe muszą ulec zniszczeniu.
Jeśli jednak nagrania z monitoringu stanowią dowód w postępowaniu prawnym lub mogą stanowić dowód w postępowaniu – termin przechowywania materiałów ulega wydłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
Inne formy monitoringu w pracy
Warto wiedzieć, że są także inne formy monitoringu w pracy np. monitoring poczty elektronicznej, GPS w samochodzie służbowym czy monitoring czasu pracy za pomocą programu RCP.
Ostatnia forma jest świetnym sposobem na kontrolę czasu pracy pracowników. Umożliwia rejestrację rozpoczęcia i zakończenia pracy za pomocą zdjęcia, karty lub kodu PIN. Za pomocą programu można zautomatyzować ewidencję czasu pracy oraz wyliczanie wynagrodzeń. Zachęcam zatem do sprawdzenia programu Kadromierz, który oferuje te funkcjonalności.