4 sposoby na rozwój biznesu w 2023 roku
Przeczytaj w: 3 minuty
ostatnia aktualizacja: 08/01/2024
W ciągu ostatnich trzech lat nastąpił znaczny proces digitalizacji procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. Wiele małych i dużych firm z każdej branży przeniosło swoje usługi do Internetu. Myślisz o poszerzeniu swojej działalności i pozyskaniu nowych klientów? Poznaj 4 sposoby na rozwinięcie małego biznesu.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Poznaj potrzeby swoich klientów
Prowadząc własny biznes, nie można ignorować podstaw. Jednym z najważniejszych działań, które powinniśmy zrobić już na etapie robienia biznesplanu, jest poznanie potrzeb swoich klientów. Jeśli Twój biznes działa już jakiś czas, z pewnością masz grono stałych klientów korzystających cyklicznie z usług Twojej firmy. Warto poznać ich wymagania, aby na ich podstawie utworzyć grupę docelową odbiorców, do której skierujesz swoje działania promocyjne i produkty. To też od klientów zależy, czy popyt na Twoje usługi będzie wzrastać. Ważne jest jednak, aby nie wykluczać dotychczasowych klientów w planowaniu planu komunikacji. Aby odnieść sukces, warto pamiętać o dotychczasowych klientach, nie tylko o pozyskiwaniu nowych.
Dwa najważniejsze pytania, na które musisz odpowiedzieć przed pozyskiwaniem nowych klientów, to: kim są moi klienci i czego potrzebują? Tylko wówczas możliwe będzie dokładne sprecyzowanie rynku docelowego.
Drugim etapem będzie obserwowanie rynku i konkurencji, które pomoże Ci ustalić, jak wypadasz na tle innych firm i co warto poprawić, aby pozyskać nowych klientów i zaangażować obecnych. Oferowanie tego samego produktu, kiedy rynek zalewają innowacje, nie pomoże Ci w rozwoju firmy. Pozwoli Ci to na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Zadbaj o dobrą atmosferę
Podstawą każdej firmy są pracownicy, a ich zadowolenie może wpływać bezpośrednio na Twoje wyniki sprzedażowe. Niezadowolony ze swojego miejsca pracy pracownik działu obsługi klientów może być dla nich niemiły, co przekłada się na niezadowolenie z usług i negatywne doświadczenia kojarzone z Twoją marką.
Dbaj o to, by Twoi pracownicy czuli się doceniani – przełoży się to bezpośrednio na ich produktywność. Daj im okazję do samorozwoju. Nie zapominaj, że rozwój biznesu powinien iść w parze z rozwojem pracowników. Możesz to zapewnić poprzez organizację dodatkowych szkoleń czy wykupienie kursów online podnoszących kompetencje. Warto inwestować w potencjał pracowników, bo to z nich rodzą się eksperci.
Ważnym aspektem jest również rozmowa z pracownikami, którzy często mają pomysły na usprawnienie procesów zachodzących w firmie, a także zgłaszają potencjalne problemy, niekiedy wymyślając gotowe rozwiązania. Wykorzystanie zasobów pracowników to dobre rozwiązanie, szczególnie jeśli w Twojej firmie pracują wykwalifikowani specjaliści. Dzięki angażowaniu pracowników w decyzje dotyczące funkcjonowania firmy dajemy im poczucie, że ich praca ma realny sens na rozwój firmy.
Sprawdź sposoby na zwiększenie wydajności pracowników w firmie.
Postaw na promocję w mediach społecznościowych
Promocja w mediach społecznościowych stała się jednym z podstawowych elementów marketingu i stanowi pierwszy etap do rozpoznawalności Twojego przedsiębiorstwa w Internecie. Nie oznacza to jednak, że musisz od razu zatrudnić w swojej specjalistę ds. social mediów, jeśli w danym momencie nie możesz sobie na to pozwolić. W Internecie istnieje wiele darmowych kursów, jak np. kurs Google Internetowe Rewolucje, który z powodzeniem zaznajomi Cię z podstawami marketingu internetowego i wskaże Ci szanse na rozwój Twojej firmy online.
Jak działać w social mediach?
Na początek znajdź właściwą platformę lub platformy, które najlepiej oddadzą charakter Twojej firmy. Do najbardziej popularnych należą: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest czy Tik Tok. Każdy z tych mediów charakteryzuje się innym sposobem komunikacji.
Aby osiągnąć sukces, musisz poznać swoją grupę odbiorców, a także ich potrzeby. Następnie opracuj spójny plan komunikacji w social mediach i publikuj regularne posty. Swoje treści wzbogacaj formatami wideo oraz zdjęciami czy grafikami – pozwolą przyciągnąć więcej nowych osób, a Twój biznes będzie coraz bardziej rozpoznawalny.
Postaw również na interakcję ze swoimi odbiorcami – odpowiadaj na komentarze i pamiętaj o szybkim odpowiadaniu na wiadomości z poziomu Messengera. Twoje podejście do klienta z pewnością przełoży się na doświadczenie związane z tworzoną przez Ciebie marką. Przyczyni się to też do budowania świadomości marki wśród Twoich konsumentów.
Media społecznościowe są też idealnym miejscem do zaprezentowania swoich nowych produktów czy usług. Dzięki temu klienci zawsze będą na bieżąco poinformowani z dostępnym asortymentem, co zwiększy szansę na wzrost sprzedaży. Zaprezentuj, jak rozwijasz i prowadzisz swoją firmę. Wielu przedsiębiorców stawia na ocieplanie wizerunku biznesu w ten sposób.
Zainwestuj w nowoczesne technologie
Niestety ponad połowa firm upada po upływie 5 lat działalności. Dzieje się tak, ponieważ niektóre firmy zapominają, że kluczem do przetrwania na rynku jest umiejętność adaptacji do zmieniających warunków. Dlatego tak ważne, jest elastyczność i bycie na bieżąco z najnowszymi nowinkami technicznymi i trendami.
Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój nowych technologii, a większość biznesów musiała przenieść swoją działalność do Internetu. Obecnie niezwykle ważnym w promocji biznesu okazał się marketing internetowy. Coraz więcej sklepów postawiło również na działalność e-commerce.
Nowe technologie mogą również usprawnić procesy zachodzące w firmie, a przy tym zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Punktem przełomowym w rozwoju biznesu może okazać się wprowadzenie dobrego systemu POS w punktach usługowo-gastronomicznych czy skorzystanie z oprogramowania do zarządzania pracownikami.
Aby pomóc w rozwijaniu Twojej firmy, razem z innymi przodującymi firmami na rynku przygotowaliśmy zestawienie 30 narzędzi digital dla branży gastronomicznej. Pobierz darmowego e-booka i poznaj narzędzia przydatne w Twojej dziedzinie.