Zadowoleni pracownicy pochylają się nad stołem, pracują nad projektem

Zwiększenie wydajności pracowników w firmie

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 16/11/2016

Przeczytaj w: 3 minuty

ostatnia aktualizacja: 23/11/2023

Produktywność pracowników to częste tematy rozmów przedsiębiorców i pracodawców z prostego powodu: zwiększenie produktywności oznacza wzrost przychodów firmy. Można powiedzieć, że wydajność pracowników oznacza to, ile jest w stanie wykonać pracy przez określony przedział czasu, ale jest to znacznie więcej niż wynik sprzedaży czy ilość przeniesionych jednostek w czasie. Czas pracownika spędzony w pracy nie równa się rezultatom jego pracy.

Produktywność jest miarą tego, jak dobrze wykorzystujemy nasze umiejętności, maszyny, pieniądze, czas i inne bogactwa dla wytwarzania towarów i usług. W zasadzie jest to stosunek tego, co zostało wytworzone do włożonego wysiłku.

Zwiększ efektywność pracowników dzięki sprzyjającej atmosferze w firmie

Wydajność pracowników jest bezpośrednio związana zachowaniem, poczuciem szczęścia oraz przede wszystkim poczuciem misji pracowników. Zadowoleni pracownicy przebywają w pracy dłużej i pracują więcej. Według piramidy Maslova, która reprezentuje teorię nazwaną „hierarchii potrzeb”, potrzeba uznania jest kwalifikowana na samym szczycie piramidy tuż pod potrzebą samorealizacji. Drugim dobrym przykładem jest teoria, F.Herzberga, która mówi, że dobre warunki pracy i wynagrodzenie nie są czynnikami, które wpływają na motywację do pracy tak bardzo, jak osiągnięcia i uznanie. Te dwa czynniki są źródłem prawdziwiej motywacji i satysfakcji pracownika. Aby zwiększyć długoterminową produktywność pracowników, zadbaj o warunki pracy, atmosferę w Twojej firmie oraz na poczucie misji podopiecznych. Odbije się to na pozytywnym nastawieniu a przede wszystkim na wewnętrznej potrzebie pracy dla firmy, która jest głównym motorem napędowym pracowników.

Wyrażanie pracownikom uznania jest tak łatwe i kosztuje tak niewiele, że nie ma naprawdę żadnego powodu, żeby tego nie robić.

 

Edukacja pracowników

Rozwój firmy musi iść w parze z rozwojem pracownika, dlatego też firmy coraz częściej inwestują w edukację pracownika. Coraz trudniej jest znaleźć idealnego pracownika na dane stanowisko. Dlatego też, częstą praktyką jest sponsorowanie pracownikowi dodatkowych kursów lub warsztatów. Każdy pracownik ma prawo do rozwoju swoich kompetencji zawodowych bez względu na zajmowane w firmie stanowisko. Daj możliwość uczenia się i zdobywania nowych umiejętności pracownikom. Dzięki temu zdobędziesz ich zaufanie, pokażesz, jak bardzo zależy Ci na ich pewności siebie i zdobywaniu doświadczenia. Dodatkowo, pracownik który podwyższa swoje kwalifikacje, dzięki pracy w danej firmie odczuwa zobowiązanie do spłacenia długu oraz przede wszystkim podnosi własną samoocenę i chętniej podejmuje wyzwania. Takie działania odbijają się na zyskaniu przewagi konkurencyjnej firmy, jakości świadczonych usług. Im lepsi pracownicy, tym lepsza firma.

Rozmowy z pracownikami

Niezwykle ważne jest prowadzenie rozmów przez przełożonych z pracownikami na temat ich zadowolenia z pracy. Pytając ich o problemy i ocenę swojej pracy, udzielajmy wsparcia i zachęcajmy do szczerych wypowiedzi. Indywidualne rozmowy z pracownikami powinny odbywać się raz na miesiąc. Zadbajmy o ten aspekt również podczas spotkań zespołowych i firmowych. Bardzo ważna jest dwustronna komunikacja, planowanie, burze mózgów czy wspólne poszukiwanie rozwiązań. Angażując pracowników w proces podejmowania decyzji, dajemy im poczucie misji i realnego wpływu na sukces firmy.

Najbardziej motywującą rzeczą, jaką można zrobić dla pracownika, jest wysłuchanie go.

Atmosfera w miejscu pracy

W pracy powinna towarzyszyć nam rodzinna atmosfera. Szef jest głową rodziny i na jego barkach spoczywa stworzenie i utrzymania sprzyjającej atmosfery do pracy. Również w Kodeksie pracy znajdziemy wzmiankę o tym, że to na szefie spoczywa obowiązek i ciąży odpowiedzialność za kształtowanie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy. Dobra atmosfera i relacje z pracownikami wpływają na pozytywne nastawienie do pracy i odwrotnie. Czynniki, które wpływają na środowisko w pracy to m.in.:

  • Życzliwość dla współpracowników
  • Aktywne słuchanie
  • Szybkie rozwiązywanie konfliktów
  • Równość płci
  • Odpowiednia komunikacja
  • Optymizm
  • Integracja
  • Sprawiedliwe traktowanie pracowników przez kierownictwo firmy

Zaufanie jest wynikiem dobrego zarządzania kierownictwa oraz dobrej polityki w zakresie stosunków pracy. Praca w zgranym i zaufanym zespole wpływa na rezultaty pracy pracowników. Motywacja to stan wewnętrznego napięcia dążący do działania w ściśle określonym kierunku, mający nieświadomy charakter. Jest ona ogromnym czynnikiem wpływającym na jakość i rezultaty pracy pracownika. Student pracujący po godzinach będzie miał całkowicie inną motywacją niż samotna matka dwójki dzieci.

Nagradzanie pracownika

Bardzo ważnym aspektem do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu personelem jest stworzenie systemu nagradzania. Środowisko pracy powinno być motywujące. W nowoczesnych systemach wynagrodzeń i konkurencyjnej gospodarce premiowanie pracowników jest coraz częstszą praktyką. Benefity mogą przybierać różne formy, od wynagrodzenia pieniężnego poprzez prestiżowe miejsce parkingowe po słowa uznania. Wszystkie mają jeden cel-zwiększenie motywacji, zadowolenia i koniec końców rezultatów pracy pracownika.

  • Słowa uznania
  • Publiczne wyrazy uznania
  • Czas wolny
  • Dzielenie się informacjami o firmie
  • Puchary, dyplomy i certyfikaty
  • Rozrywki i imprezy firmowe
  • Wycieczki i podróże
  • Szkolenia
  • Daj pracownikowi więcej swobody
  • Poproś o pomoc w realizacji trudnego projektu
  • Atrakcyjne ubezpieczenie zdrowotne
  • Ubezpieczenie na życie
  • Laptop, telefon, samochód firmowy
  • Finansowanie studiów
  • Elastyczny czas pracy

Pracownicy będą lepiej reagowali na formalne systemy nagradzania, jeśli będą mieć poczucie, że firma naprawdę troszczy się o nich na co dzień.

Grafika przedstawiająca tablet i laptopa.

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.