Temperatura w pracy a Kodeks pracy
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 16/07/2024
Miesiące letnie wiążą się z wysokimi temperaturami powietrza. Należy jednak pamiętać, że przegrzanie organizmu może być tragiczne w skutkach. Przepisy BHP nie regulują wprost, jaka jest najwyższa dozwolona temperatura w miejscu pracy. Prawo pracy nakłada na pracodawcę szereg obowiązków w związku z pracą w upalne dni. Sprawdź, jakie zasady obowiązują w pracy podczas wysokich temperatur!
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
- 1 Ile wynosi maksymalna temperatura w miejscu pracy?
- 2 Minimalna temperatura w miejscu pracy – jaki zakres?
- 3 Optymalna temperatura w miejscu pracy – jak o nią zadbać?
- 4 Przy jakiej temperaturze skraca się czas pracy?
- 5 Obowiązek zapewnienia zimnych napojów
- 6 Wysokie temperatury a wykonywanie obowiązków zawodowych
Ile wynosi maksymalna temperatura w miejscu pracy?
Maksymalna temperatura w miejscu pracy nie została wprost określona przez przepisy BHP. Brak jasnych wytycznych nie oznacza jednak, że pracodawcy powinni dopuszczać, aby w ich zakładzie pracy panowały niekorzystne warunki. Praca w wysokich temperaturach wpływa na znacznie obniżenie wydajności pracowników, a także może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych – np. udaru.
Określona została natomiast dopuszczalna temperatura w przypadku pracy osób młodocianych i kobiet w ciąży – wynosi 30 stopni w pomieszczeniach biurowych.
Według specjalistów BHP temperatura w miejscu pracy nie powinna jednak przekraczać:
- 30°C – w pomieszczeniach biurowych,
- 28°C – podczas ciężkiej pracy fizycznej,
- 26°C – podczas pracy w warunkach szczególnych.
Należy jednak pamiętać, że są to jedynie zalecenia, a nie obowiązujące prawnie wytyczne.
Minimalna temperatura w miejscu pracy – jaki zakres?
Minimalna temperatura w miejscu pracy, w odróżnieniu od wartości maksymalnej, została określona w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z § 30 temperatura w pomieszczeniach pracy powinna odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy i być nie niższa niż:
- 18°C – w przypadku lekkich prac fizycznych bądź pracy biurowej,
- 14°C – w pozostałych przypadkach.
Optymalna temperatura w miejscu pracy – jak o nią zadbać?
W przypadku pracy w zamkniętych pomieszczeniach najczęściej mamy do czynienia z klimatyzacją, która pozwala na ustawienie optymalnej temperatury. Należy jednak uważać, aby przy ochładzaniu pomieszczenia nie przesadzić w drugą stronę.
Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy optymalna temperatura w miejscu pracy wynosi:
- 20–22,8°C – zimą podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
- 23,9–26,7°C – latem podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
- 18,3°C – podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej,
- 15,5°C – podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej.
Przy jakiej temperaturze skraca się czas pracy?
Pracodawca może skrócić czas pracy, jeśli temperatura w miejscu pracy okaże się za wysoka. Jednak jest to jedynie wykaz dobrej woli, a nie obowiązek. Przepisy nie określają maksymalnej temperatury, przy której dzień pracy może zostać skrócony. Należy pamiętać, że mimo podjęcia decyzji o wcześniejszym wysłaniu pracowników do domu, przysługuje im pełne wynagrodzenie.
Obowiązek zapewnienia zimnych napojów
Jeśli temperatura w miejscu pracy przekracza 28°C w zamkniętych pomieszczeniach bądź 25°C na otwartej przestrzeni, pracodawca powinien zapewnić pracownikom bezpłatne napoje chłodzące. Takie wytyczne znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
Rodzaj napojów chłodzących jest dowolny – nie został wprost wskazany w ustawie. Zatem mogą to być np. różnego rodzaju soki czy herbaty mrożone. Najczęściej jednak jest to woda.
Ilość napojów chłodzących powinna zaspokajać potrzeby pracowników. W związku z tym, że zapotrzebowanie poszczególnych zatrudnionych może się od siebie różnić, najlepszym rozwiązaniem będzie zapewnienie pracownikom nielimitowanego dostępu do napojów. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup dzbanka filtrującego bądź dystrybutora z wodą.
Jeśli obowiązek zapewnienia zimnych napojów nie zostanie spełniony, pracodawca może być zagrożony karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do nawet 30 tys. zł. Organem decydującym w tym zakresie jest Państwowa Inspekcja Pracy.
Sprawdź, jak zmieniły się obowiązki pracodawcy w 2024 roku.
Wysokie temperatury a wykonywanie obowiązków zawodowych
Czy wysoka temperatura w miejscu pracy może być przyczyną odmowy obowiązków zawodowych? To zależy, czy pracownik jest w stanie wykonywać swoją pracę. Kodeks pracy określa, że zatrudniony ma prawo do powstrzymania się od pracy, jeśli:
- warunki nie odpowiadają przepisom BHP,
- warunki stwarzają zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
- wykonywanie pracy grozi niebezpieczeństwem innym osobom.
W takich sytuacjach należy bezzwłocznie powiadomić przełożonego.
Dlatego, zgodnie z powyższym zapisem, jeśli panują wysokie temperatury i praca w takich warunkach mogłaby spowodować pogorszenie stanu zdrowia, np. doprowadzić do omdlenia, pracodawca nie może zmusić pracownika do pracy, ani zmniejszyć jego wynagrodzenia.
Sprawdź Kadromierz – innowacyjny system do układania grafików pracy, rejestracji i ewidencji czasu pracy oraz elektronicznych wniosków urlopowych. Skorzystaj z darmowego okresu próbnego i zwiększ dzięki temu efektywność pracy oraz zredukuj koszty poniesione na personel.