Praca zdalna a izolacja – te przepisy musi znać pracodawca!
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 17/10/2023
Pandemia koronawirusa sprawiła, że wiele firm musiało porzucić swój dotychczasowy model funkcjonowania, na rzecz pracy zdalnej. Dla wielu z nich przedsięwzięcie to do dziś stanowi nie lada wyzwanie. Zmiana rzeczywistości dotknęła również pracodawców, zmuszając ich do zmiany rozumienia praw, obowiązujących w związku z zatrudnianiem pracowników.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Praca zdalna a stan epidemii w Polsce
Przepisy prawne, regulujące działanie firm w trakcie pandemii koronawirusa, stale są korygowane. Spowodowane jest to zmienną sytuacją w kraju i na świecie. Obecnie na terenie Polski (stan na dzień 4.01.2021) do odwołania obowiązuje stan epidemii, ogłoszony przez rząd 20 marca 2020 roku. W związku z nim – jak również idącą za tym koniecznością ograniczania kontaktów międzyludzkich – zasady, które określają pracę zdalną w czasach COVID-19, zostały przedłużone na cały okres jego obowiązywania, aż do trzech miesięcy po jego odwołaniu.
Zasady, które obowiązują pracodawcę
Jak zatem widać, nie ma konkretnej daty, do której pracodawca może zlecić pracownikowi pracę zdalną. Niemniej istnieje szereg zasad, o których musi pamiętać, podczas wprowadzania tego trybu w swojej firmie. Przede wszystkim wdrożenie takich działań nie wymaga zgody podwładnego. Co więcej, decyzja o pracy zdalnej w izolacji społecznej, jak również jej odwołaniu, należy wyłącznie do pracodawcy.
Nie powinien on jednak zapominać, iż w jego obowiązku leży zapewnienie pracownikowi odpowiednich warunków pracy, zarówno gdy chodzi o miejsce, jak i niezbędny sprzęt. Zasada ta dotyczy sytuacji, w których zatrudniony nie dysponuje wyżej wymienionymi rzeczami lub gdy wykorzystanie do pracy osobistych materiałów (np. komputera czy telefonu) godzi w jego prywatność. W zamian obowiązkiem podwładnego jest prowadzenie stałej ewidencji wykonywanych czynności, z uwzględnieniem ich daty oraz czasu.
Praca zdalna na kwarantannie
Wahająca się sytuacja epidemiologiczna w Polsce u wielu pracodawców rodzi także pytanie, jak należy zachować się w przypadku odnotowania zachorowań w zespole pracowników, przebywających na pracy zdalnej. W tej sytuacji niezbędne jest rozróżnienie, czy dana osoba otrzymała pozytywny wynik testu na COVID-19, czy jedynie miała styczność z zakażonym.
ZUS orzekł, iż w tym drugim przypadku, czyli w trakcie trwającej kwarantanny, pracownik nie jest zwolniony z obowiązku wykonywania codziennych czynności zawodowych. Zgodnie z art. 3 ustawy z marca 2020 roku praca zdalna w izolacji może zostać polecona, jeżeli tylko zatrudniony posiada niezbędne możliwości techniczne, lokalowe, jak również umiejętności.