Home Office – jak efektywnie pracować z domu i pozostać w dobrym nastroju

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 26/06/2020

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 17/10/2023

Słaba organizacja, rozproszenie uwagi, brak wiarygodności, poczucie odosobnienia, problemy z koncentracją lub zarządzaniem czasem. Praca z domu oznacza wiele wyzwań, zwłaszcza dla osób, które nie zetknęły się z tym systemem wcześniej. Podpowiadamy, w jaki sposób osiągnąć najlepsze efekty przy jednoczesnym zachowaniu dobrego humoru.

Domowe biuro i organizacja przestrzeni

Pierwszym krokiem do sukcesu jest poważne podejście do tego, co robimy. Zmienia się jedynie miejsce. Nie pracuj w piżamie, dres okaże się równie wygodny, a będziesz mieć jaśniejsze poczucie, że faktycznie zajmujesz się pracą. Stwórz odpowiednią przestrzeń oddzieloną od życia osobistego. Oczywiście nie każdy ma warunki na przeznaczenie osobnego pokoju na domowe biuro, ale postaraj się stworzyć mały kącik, w którym będziesz wyłącznie pracować.

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, bliskość gniazdek elektrycznych oraz dobry zasięg Internetu. Poproś, żeby inni domownicy unikali tego miejsca. Upewnij się, że masz co najmniej jeden szybki komputer z dobrą pojemnością, zainstaluj niezbędne programy i wyposaż się w szybkie połączenie internetowe. W zależności od specyfiki zawodu przygotuj inne potrzebne przedmioty: artykuły papiernicze, urządzenia elektroniczne, słuchawki itp.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W siedzibie firmy zarówno sieć jak i sprzęt zostały odpowiednio zabezpieczone przez zespół IT. W domu warto podjąć dodatkowe środki ostrożności, zwłaszcza jeśli korzystasz z prywatnego laptopa do celów służbowych. Warto zainstalować rozszerzenie VPN do przeglądarki, które stworzy dodatkową warstwę bezpieczeństwa, uniemożliwi witrynom odkrycie Twojego prawdziwego adresu IP i lokalizacji. Dodatkowo VPN przekierowuje automatycznie do bezpieczniejszej wersji HTTPS stron, które odwiedzasz.

Rutyna i harmonogramy

Zaletą pracy w domu jest to, że faktycznie możemy wygospodarować więcej czasu na sprawy prywatne, gdyż na przykład nie musimy dojeżdżać do biura. Z drugiej strony, home office bez ustalonego harmonogramu może pozbawić Cię znacznie więcej czasu gdy zaczniesz odkładać zadania na przyszłość, robiąc inne rzeczy lub po prostu rozpraszając się drobiazgami. W efekcie masz poczucie, że jesteś w pracy 24 godziny na dobę.

Najwygodniej będzie odzwierciedlić grafik z biura. Rób też regularne przerwy. Zadbaj o małe przyjemności, które poprawiają Ci humor. Przygotuj ulubioną kawę. Wyjdź na chwilę na balkon. Zadzwoń na chwilę do znajomych z pracy, żeby uniknąć poczucia samotności.

Wykorzystaj zdobycze technologii

Istnieje szereg aplikacji, które pomagają zorganizować pracę zdalną. Na przykład Teams to platforma pracy zespołowej, która pozwala zarządzać projektami grupy z możliwością edycji plików i udostępniania elementów w miarę postępu pracy. Zoom umożliwia prowadzenie wideokonferencji z maksymalnie 100 uczestnikami oraz udostępnianie ekranu o wysokiej jakości, a także komunikatory.

Trello to aplikacja do zarządzania projektami za pośrednictwem tablic na wzór tablicy korkowej, która ułatwia zespołom organizować i przypisywać zadania. Łatwo wówczas śledzić postępy projektu, umożliwia również dołączanie dokumentów, udostępnianie komentarzy i tworzenie list rzeczy do zrobienia z terminami.

Przy odpowiednim podejściu home office przynieść może doskonałe efekty. Wymaga jednak pewnej samodyscypliny, oddzielenia życia prywatnego od pracy i umiejętności organizacyjnych – jesteś rozliczany z faktycznych efektów, a nie liczby godzin spędzonych w biurze. Masz jednak poczucie niezależności, wygodę oraz nie musisz spędzać długich godzin w korkach podczas dojazdów.

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.