Zarządzanie a komunikacja wewnętrzna w firmie – co należy wiedzieć?
Każda firma pragnie jak najlepiej zaprezentować swoje możliwości przed potencjalnym klientem. Zachęcenie go do skorzystania z usług danego przedsiębiorstwa, jak również pozostawanie z nim w stałym kontakcie to zazwyczaj sprawy priorytetowe. Jednak komunikacja zewnętrzna nie determinuje sukcesu firmy. Równie istotny jest bowiem jej wewnętrzny odpowiednik, regulujący – jak sama nazwa wskazuje – kontakty wewnątrz firmy. Co należy o nim wiedzieć?
Komunikacja wewnętrzna to jedna z funkcji zarządzania. Polega ona na aktywnym kontakcie między współpracownikami, jak również na linii pracownik-kadra kierownicza. Głównym celem jest informowanie zatrudnionych o wszelkich niezbędnych kwestiach, które dotyczą firmy i zachodzących w niej zmian. Co więcej, każda z tych informacji musi zawierać wyjaśnienie kontekstu, powodu oraz ewentualnych konsekwencji wprowadzanych działań.Tym, co szczególnie ważne, jeżeli chodzi o komunikację wewnętrzną, jest fakt, iż nie może być ona jednostronna. Sukces tego przedsięwzięcia zależy bowiem od zaangażowania pracowników. Tylko wtedy przepływ informacji będzie odpowiedni.Po czym poznać, że komunikacja wewnętrzna nie działa prawidłowo?
Nie da się ukryć, że praktycznie każde przedsiębiorstwo w trakcie rozwoju spotyka się z problemami komunikacyjnymi. Najważniejsze w takiej sytuacji jest szybkie wdrożenie odpowiednich działań, mających na celu zniwelowanie problemu. Wadliwa komunikacja wewnętrzna może objawiać się poprzez:- chaos i dezorientację w codziennych obowiązkach,
- brak zaufania z którejś ze stron,
- brak motywacji do wykonywania czynności zawodowych,
- spadająca produktywność,
- poczucie wykluczenia z zespołu.