
Zarządzanie a komunikacja wewnętrzna w firmie – co należy wiedzieć?
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 31/08/2023
Każda firma pragnie jak najlepiej zaprezentować swoje możliwości przed potencjalnym klientem. Zachęcenie go do skorzystania z usług danego przedsiębiorstwa, jak również pozostawanie z nim w stałym kontakcie to zazwyczaj sprawy priorytetowe. Jednak komunikacja zewnętrzna nie determinuje sukcesu firmy. Równie istotny jest bowiem jej wewnętrzny odpowiednik, regulujący – jak sama nazwa wskazuje – kontakty wewnątrz firmy. Co należy o nim wiedzieć?
Komunikacja wewnętrzna to jedna z funkcji zarządzania. Polega ona na aktywnym kontakcie między współpracownikami, jak również na linii pracownik-kadra kierownicza. Głównym celem jest informowanie zatrudnionych o wszelkich niezbędnych kwestiach, które dotyczą firmy i zachodzących w niej zmian. Co więcej, każda z tych informacji musi zawierać wyjaśnienie kontekstu, powodu oraz ewentualnych konsekwencji wprowadzanych działań.
Tym, co szczególnie ważne, jeżeli chodzi o komunikację wewnętrzną, jest fakt, iż nie może być ona jednostronna. Sukces tego przedsięwzięcia zależy bowiem od zaangażowania pracowników. Tylko wtedy przepływ informacji będzie odpowiedni.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Po czym poznać, że komunikacja wewnętrzna nie działa prawidłowo?
Nie da się ukryć, że praktycznie każde przedsiębiorstwo w trakcie rozwoju spotyka się z problemami komunikacyjnymi. Najważniejsze w takiej sytuacji jest szybkie wdrożenie odpowiednich działań, mających na celu zniwelowanie problemu. Wadliwa komunikacja wewnętrzna może objawiać się poprzez:
- chaos i dezorientację w codziennych obowiązkach,
- brak zaufania z którejś ze stron,
- brak motywacji do wykonywania czynności zawodowych,
- spadająca produktywność,
- poczucie wykluczenia z zespołu.
Jak zarządzać komunikacją wewnętrzną?
W komunikacji wewnętrznej w dużej mierze chodzi o zaangażowanie zarządu w jej funkcjonowanie. Przekłada się to bowiem na motywację i produktywność pracowników. Dobrym sposobem na okazanie tego będzie organizacja spotkań, gdzie zatrudnieni mogą zadawać kadrze zarządzającej nurtujące ich pytania.
Jednym z priorytetów komunikacji wewnętrznej jest zapewnienie właściwego kanału przekazywania treści. Tylko wtedy będzie on konsekwentnie odbierany przez wszystkich pracowników. W zależności od firmy i jej potrzeb, mogą to być: komunikatory internetowe, tablice informacyjne, biuletyn, czy spotkania zespołowe. Warto pamiętać, by żaden pracownik nie został pominięty w kwestii przekazywania bieżących informacji.
W dalszym ciągu bardzo wielu przedsiębiorców bagatelizuje istotę komunikacji wewnętrznej w firmie. Powodem tego często jest brak ściśle określonej struktury, która powinna się nią zajmować. W związku z tym zadanie to często zostaje przypisane działowi personalnemu, zespołowi Public Relation czy nawet zespołowi marketingowemu. Żadne z tych rozwiązań nie jest jednak wystarczające.
Zarządzanie komunikacją wewnętrzną w firmie powinno odbywać się pod czujnym okiem wykwalifikowanych pracowników, specjalizujących się w kontakcie wewnątrz-firmowym. Dzięki temu każda informacja będzie przekazywana w odpowiedni sposób, a poszczególne działy będą mogły skupić się na priorytetowych sprawach ze swoich dziedzin.
14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.