Jak zwiększyć zyski i przyspieszyć obsługę w gastronomii za pomocą systemu POS?
Przeczytaj w: 3 minuty
ostatnia aktualizacja: 03/10/2024
Szybka obsługa gości i efektywne zarządzanie procesami mają kluczowe znaczenie przy prowadzeniu biznesu gastronomicznego. Odpowiednie oprogramowanie POS może nie tylko usprawnić codzienną pracę w restauracji, ale także znacznie zwiększyć generowane zyski! Poznaj funkcje systemu POSbistro, które w prosty sposób pomagają realnie wpływać na sprzedaż i rotację stolików.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Szybka sprzedaż przy stoliku
Chcąc maksymalizować zyski w gastronomii, warto przyjrzeć się wskaźnikowi rotacji stolików, czyli średniego czasu, jaki goście spędzają w restauracji. Jeśli klienci stosunkowo długo przesiadują przy stoliku, nie zamawiając kolejnych dań, to zabierają oni przestrzeń nowym klientom, którzy w tym czasie mogliby zostać obsłużeni. Jednym ze sposobów zwiększenia wskaźnika rotacji stolików jest usprawnienie realizacji zamówień przez szybsze przyjęcie zamówienia, szybszą “wydawkę” i opłacenie rachunku.
Najłatwiej usprawnić te procesy przez wyposażenie kelnerów w tablety z mobilnym systemem POS. Umożliwia to zbieranie zamówień od razu przy stoliku i przesyłanie ich na kuchnię za pomocą kilku kliknięć. Obsługa może skupić się na gościach, zamiast kursować między stolikami a ladą, gdzie nabija się zamówienia na POS czy kasę fiskalną. Podobnie z procesem przyjmowania płatności – kelner ma zawsze pod ręką aktualny rachunek klienta i może w każdej chwili przejść do finalizacji płatności. Dodatkowo intuicyjne menu ze zdjęciami potraw, opisami, listą alergenów pomaga w odpowiedzi na pytania klientów na temat aktualnej oferty czy składników dań.
Mobilna obsługa pozwala znacznie przyspieszyć realizację zamówienia w restauracji, przez co lokal generuje więcej rachunków w tym samym czasie.
Rekomendacje kelnerskie, czyli jak wprowadzić sprzedaż sugerowaną
Obsługa na wysokim poziomie to znak rozpoznawczy każdego dobrego lokalu. Zachęca ona gości do powrotu i sprawia, że lepiej reagują na sugestie kelnera dotyczące menu. Nie od dziś wiadomo, że dobrze przeszkolony kelner może realnie wpływać na decyzje klientów co do wyboru dań i napojów, a tym samym generować wyższe rachunki. Dlatego warto wysyłać załogę restauracji na szkolenia, na których pracownicy nauczą się technik sprzedaży i odpowiedniej obsługi gości.
Istnieją również narzędzia, takie jak system POSbistro, znacznie ułatwiające kelnerom proces polecania dań czy dodatków, a tym samym stosowanie w praktyce technik z zakresu up-sellingu czy cross-sellingu.
Moduł rekomendacji pozwala dopasować do pozycji menu pasujące do nich dania i dodatki, które warto polecić klientowi. Podczas kompletowania zamówienia na tablecie lub smartfonie, kelnerowi wyświetlają się automatyczne rekomendacje, czyli okienko z sugestią, by polecić konkretny produkt – np. ciasto do kawy, wino do dania głównego, napój do pizzy itd. Motywuje to pracowników do stosowania sprzedaży sugerowanej, która wpływa na zwiększenie średniej wartości rachunku i zysków nawet o 30%.
Kontrola food costu dań
Biznes gastronomiczny to złożony mechanizm, a na jego powodzenie wpływa wiele czynników. Liczni goście, wysoka sprzedaż, szybka obsługa… to wszystko może okazać się nieistotne, jeśli sprzedawane dania są nierentowne i nie przynoszą zysku! Dlatego niezwykle istotnym elementem tej układanki jest odpowiedni food cost dań. Składają się na niego koszty wytworzenia potrawy oraz cena sprzedaży – co daje nam informację, ile faktycznie zarabiamy na sprzedaży konkretnego dania.
Automatyczne wyliczanie food costu w systemie POS znacznie ułatwia właścicielowi restauracji kontrolę kosztów produktów używanych do przygotowania dań i zarządzanie cenami. Wiedza o aktualnym food coście umożliwia restauratorom podejmowanie lepszych decyzji biznesowych, np. w zakresie promocji, zmian w menu czy dostosowywania porcji, co ostatecznie prowadzi do wzrostu zysków i lepszej kontroli finansowej lokalu.
Analiza sprzedaży w restauracji
Dostęp do takich informacji jak np. średnia tygodniowa czy miesięczna wysokość sprzedaży, bądź lista najczęściej sprzedawanych dań pozwalają m.in. promować najlepiej sprzedające się dania, odpowiednio zatowarować magazyn i dopasować grafik pracy do ruchu w lokalu.
System POS to niezastąpione narzędzie do monitorowania bieżącej sprzedaży w restauracji. Właściciel może przeglądać rozbudowane raporty za pomocą laptopa lub przeglądać aktualne statystyki za pomocą aplikacji mobilnej na telefon.
Natomiast układanie harmonogramu znacznie ułatwi Kadromierz. Program pozwoli dopasować liczbę pracowników do aktualnego obłożenia lokalu według analizy sprzedaży. Dzięki temu z łatwością zadbasz o to, aby w Twoim lokalu zawsze była odpowiednia liczba personelu na danych stanowiskach.
Sprawdź, jak ułożyć grafik pracy w gastronomii.
Lepsza komunikacja kelner-kuchnia
Wraz z nadejściem mobilnych technologii zmienił się też proces zarządzania zamówieniami. Notowanie na kartkach, przekazywanie ich do kuchni i odbieranie potraw na zawołanie kucharza to system podatny na błędy i opóźnienia, a jak wiadomo, pomyłki generują niepotrzebne koszty.
Dużo szybszym sposobem jest wykorzystanie przesyłu danych między urządzeniami i wysyłanie zamówień prosto z tabletu kelnerskiego na ekran KDS lub drukarkę bonową w kuchni. Dzięki temu kucharze mogą natychmiast rozpocząć przygotowywanie posiłku, a klienci otrzymują swoje dania szybciej.
Dzięki systemowi POS kelnerzy mogą wprowadzać zamówienia bezpośrednio na tabletach lub smartfonach, co eliminuje konieczność ręcznego przepisywania zamówień i zmniejsza ryzyko pomyłki. Jest to szczególnie ważne w godzinach szczytu, gdy liczba zamówień gwałtownie wzrasta.
System POS jako kompleksowe rozwiązanie dla gastronomii
Na sukces biznesu gastronomicznego składa się wiele czynników, dlatego świadomy restaurator stale trzyma rękę na pulsie, kontrolując bieżące koszty prowadzenia działalności oraz rentowność dań. Przy wyborze systemu do prowadzenia sprzedaży warto zdecydować się kompleksowe rozwiązanie, które nie tylko ułatwi właścicielowi analizę danych, ale również pozwoli pracownikom w prosty sposób sprzedawać więcej i efektywniej wpływać na decyzje zakupowe gości.
Sprawdź, które z podanych funkcji są obecne w Twoim systemie POS i zacznij wykorzystywać jego możliwości w 100% – pozwoli Ci to usprawnić codzienną pracę personelu, ale również budować dochodowy i efektywny biznes gastronomiczny.