Firma transportowa – jak zarządzać czasem pracy?
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 19/07/2024
Zarządzanie firmą transportową wiąże się z wieloma wyzwaniami, których zaniedbanie może nieść ze sobą tragiczne konsekwencje. Warto bowiem pamiętać, że w tym wypadku odpowiednie zaplanowanie czasu pracy nie tylko wiąże się z usprawnieniem procesu transportu, ale i bezpieczeństwem samego kierowcy oraz innych użytkowników ruchu drogowego. Jak więc najlepiej zarządzać czasem w firmie transportowej?
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Normy czasu pracy w firmie transportowej
Praca w firmie transportowej pod wieloma względami odbiega od zasad, jakimi charakteryzują się tradycyjne zawody. Przede wszystkim, kierowca transportowy nie spędza czasu pracy przed biurkiem czy w siedzibie firmy pod czujnym okiem przełożonego, ale za kierownicą. Niemniej jednak tak jak w przypadku innych stanowisk, tak i na tym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie podwładnemu jak najlepszych narzędzi oraz warunków do wykonywania powierzonych obowiązków. Najistotniejsza jest jednak znajomość przepisów, które te obowiązki regulują.
Ze względu na specyfikę charakteru pracy, jakiej podejmują się kierowcy zawodowi, nie można określić jednoznacznego schematu czasu, w jakim pełnią oni swoje obowiązki. Według odgórnie przyjętych norm, w skład czasu pracy każdego kierowcy transportowego wchodzą nie tylko załadunek, rozładunek i prowadzenie pojazdu, ale również czynności spedycyjne, zabezpieczanie transportu czy dyżury, kiedy to pracownik pozostaje w gotowości do podjęcia natychmiastowych działań.
W ciągu dnia pracownik firmy transportowej nie może spędzić za kierownicą więcej niż 9 godzin — w sytuacjach podbramkowych czas ten może wydłużyć się do 10 godzin. Takie przedłużenie jest jednak warunkowe i może wystąpić wyłącznie do dwóch razy w tygodniu. Tygodniowa norma czasu pracy kierowcy transportowego nie może przekraczać 56 godzin (90 godzin, jeżeli przebywa w dwutygodniowej trasie). W regulacjach prawnych znalazły się także przepisy, dokładnie opisujące kwestię odpoczynku. Każdemu pracownikowi transportu przysługują trzy rodzaje przerw:
- 45-minutowa – przypadająca na każde 4,5 godziny prowadzenia samochodu,
- odpoczynek dobowy – pozostający wyłącznie w dyspozycji kierowcy (trwający regularnie 11 godzin lub 9 w okresie skróconym),
- odpoczynek tygodniowy – który musi trwać minimum 45 godzin; niekiedy podlega skróceniu do minimum 24 godzin.
Sprawdź, ile wynoszą normy czasu pracy kierowcy w podwójnej obsadzie.
Jak zarządzać czasem pracy w firmie transportowej?
Przestrzeganie powyższych norm bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też kwestii zarządzania czasem pracy w firmie transportowej nie należy bagatelizować. I choć mogłoby się wydawać, że kontrolowanie pracowników na odległość (niekiedy międzynarodową!) to nie lada wyzwanie, niezawodna w tym aspekcie może okazać się ewidencja prowadzona na podstawie danych, uzyskiwanych z systemów telematycznych.
Są to rozwiązania telekomunikacyjne, dzięki którym pracodawca zyskuje dostęp do wszelkich procesów transportowych – w tym planowania i optymalizowania trasy, monitorowania czasu pracy, czy nawet zatrzymania pojazdu w momencie, w którym norma zostanie przekroczona. Aby skutecznie zarządzać czasem pracy kierowców, warto wyposażyć ich pojazd właśnie w takie, nowoczesne rozwiązania.