Grupa współpracowników pracuje razem nad projektem.

Czym są umiejętności interpersonalne i jak je rozwijać?

Autor: Oktawia Przęczka

wpis dodany: 17/11/2022

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 22/11/2023

Umiejętności interpersonalne rozwijamy przez całe życie. Pozwalają one odpowiednio funkcjonować nie tylko w miejscu pracy, ale i całym społeczeństwie. Kompetencje miękkie są coraz częściej wpisywane do CV oraz rozwijane na dedykowanych im kursach. Dowiedz się, czym są umiejętności interpersonalne i jak je rozwijać.

Dwie kobiety podają sobie ręce na rozmowie o pracę.

Czym są umiejętności interpersonalne?

Umiejętności interpersonalne należą do kompetencji miękkich i są one silnie powiązane z cechami charakteru człowieka oraz typem osobowości. One pozwalają nam odpowiednio reagować na sytuacje mające miejsce każdego dnia. Umiejętności społeczne dają nam możliwość odpowiedniego funkcjonowania zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Różnica między kompetencjami miękkimi a twardymi jest taka, że te pierwsze są praktycznie niemierzalne. Ciężko dokładnie zmierzyć asertywność czy umiejętność rozwiązywania konfliktów.

Do umiejętności interpersonalnych zalicza się:

  • umiejętności społeczne,
  • umiejętności komunikacyjne,
  • umiejętności interakcyjne,
  • umiejętności relacyjne.

Dlaczego umiejętności interpersonalne są ważne?

Umiejętności interpersonalne wpływają na całokształt naszego życia społecznego. Dzięki nim potrafimy zrozumieć ludzi, wypowiadać się ze zrozumieniem czy nawet dopasować swoje zachowanie do sytuacji. W pracy masz kontakt z innymi ludźmi na co dzień. Niezależnie od tego, czy są to współpracownicy, czy klienci to w którymś momencie będziesz nawiązywać relacje lub interakcje.

Sprawdź, jak tworzyć pozytywne relacje ze współpracownikami.

Grupa współpracowników motywuje się do dalszej pracy

Umiejętności interpersonalne – przykłady

Spośród umiejętności interpersonalnych można wyróżnić wiele takich, które są szczególnie warte uwagi:

  • umiejętność motywowania innych,
  • zdolności negocjacyjne,
  • aktywne słuchanie,
  • łatwość w nawiązywaniu relacji,
  • decyzyjność,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • budowanie relacji,
  • umiejętność pracy grupowej,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • zdolności przywódcze,
  • inteligencja emocjonalna,
  • kreatywność.

Umiejętność słuchania jest ważna w każdym zawodzie – przydaje się w pracy z klientami i współpracownikami. Poznanie ich potrzeb będzie mieć ogromny wpływ na Waszą relację. W sytuacjach społecznych jest to szczególnie ważna cecha. Umiejętność prowadzenia owocnej konwersacji przyda się w przypadku trudnych sytuacji wszędzie – w pracy i w życiu codziennym.

Kreatywność przydaje się w pracy szczególnie ze względu na chęć podjęcia inicjatywy przez takie osoby. Najczęściej są one wyjątkowo zmotywowane. Warto dodatkowo pamiętać o tym, że ta cecha najlepiej przydaje się w kreatywnych zawodach, takich jak grafik komputerowy, copywriter czy designer.

Tabela przedstawiająca przykłady umiejętności interpersonalnych

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne?

Umiejętności interpersonalne można rozwijać na kilka sposobów. Jednym z nich jest szlifowanie pożądanej cechy. Dla przykładu – chcesz być bardziej asertywny(-a), więc wykonujesz ćwiczenia poprawiające Twoją pewność siebie. Wiele z tych umiejętności może być rozwijanych w domowym zaciszu, jednak nie każdy jest na tyle zdeterminowany, żeby tego dokonać. Możliwe, że nie wiesz, od czego zacząć i jak dalej poprowadzić trening. W takiej sytuacji możesz skorzystać z pomocy specjalisty – psychologa lub psychoterapeuty.

Osoba odpowiednio wykwalifikowana w dziedzinie umiejętności interpersonalnych pomoże Ci nabrać pewności siebie, zleci ćwiczenia do wykonywania w domu, a nawet znajdzie przyczynę problemu. Tego typu spotkania pozwolą Ci się rozwijać poprzez praktykę.

Umiejętności interpersonalne można rozwijać na każdym etapie życia. Co ciekawe, rozwijamy je od narodzin, poznając świat i ludzi. Pierwsze interakcje i wychowanie mają szczególny wpływ na ten proces i grają kluczową rolę w tym, jak będziemy się ich uczyć w dorosłym życiu.

Poznaj 5 błędów poznawczych utrudniających funkcjonowanie w pracy.

Umiejętności interpersonalne w CV

Coraz więcej osób decyduje się wpisać umiejętności interpersonalne do CV. Do tej pory częściej można było spotkać się z nawiązaniem do kompetencji twardych. Dobrą praktyką jest dostosowywanie tego, co wpisujesz do CV, do miejsca pracy, do którego aplikujesz. Nie na każdym stanowisku istotne będą niektóre umiejętności, które posiadasz. Warto wtedy skupić się głównie na tych nawiązujących do pozycji w firmie.

5/5 - (1 opinie)
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.