Na stole leżą statystyki i wykresy. Trzy osoby je omawiają.

4 sposoby na rozwój biznesu w 2022 roku

Autor: Kadromierz

19 stycznia 2022

Przeczytaj w: 3 minuty

Pandemia mocno wpłynęła na działanie małych firm, które, aby pozostać na rynku, musiały dostosować do nowej rzeczywistości i panujących zasad. W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny proces digitalizacji procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. Myślisz o poszerzeniu swojej działalności i pozyskaniu nowych klientów? Poznaj 4 sposoby na rozwinięcie małego biznesu.

Kobieta wystawia opinię na telefonie.

Poznaj potrzeby swoich klientów

Jednym z najważniejszych działań, które powinniśmy zrobić już na etapie robienia biznesplanu, jest poznanie potrzeb swoich klientów. Jeśli Twój biznes działa już jakiś czas, z pewnością masz grono stałych klientów korzystających cyklicznie z usług Twojej firmy. Warto poznać ich wymagania, aby na ich podstawie utworzyć grupę docelową odbiorców, do której skierujesz swoje działania promocyjne i usługi. Ważne jest jednak, aby nie wykluczać dotychczasowych klientów w planowaniu planu komunikacji. Zawsze bardziej opłacalne będzie utrzymanie dotychczasowych klientów niż ciągłe pozyskiwanie nowych.

Dwa najważniejsze pytania, na które musisz odpowiedzieć przed pozyskiwaniem nowych klientów, to: kim są moi klienci i czego potrzebują? Tylko wówczas możliwe będzie dokładne sprecyzowanie rynku docelowego.

Drugim etapem będzie obserwowanie rynku i konkurencji, które pomoże Ci ustalić, jak wypadasz na tle innych firm i co warto poprawić, aby pozyskać nowych klientów i zaangażować obecnych.

Czwórka pracowników rozmawia i śmieje się.

Zadbaj o dobrą atmosferę

Podstawą każdej firmy są pracownicy, a ich zadowolenie może wpływać bezpośrednio na Twoje wyniki sprzedażowe. Niezadowolony ze swojego miejsca pracy pracownik działu obsługi klienta może być niemiły dla klienta, co przekłada się na niezadowolenie z usług i negatywne doświadczenia kojarzone z Twoją marką.

Dbaj o to, by Twoi pracownicy czuli się doceniani, co przełoży się bezpośrednio na ich produktywność. Daj im okazję do samorozwoju. Nie zapominaj, że rozwój biznesu powinien iść w parze z rozwijaniem pracowników. Możesz to zapewnić poprzez organizację dodatkowych szkoleń czy wykupienie kursów podnoszących kompetencje.

Ważnym aspektem jest również rozmowa z pracownikami, którzy często mają pomysły na usprawnienie procesów zachodzących w firmie, a także zgłaszają potencjalne problemy, niekiedy wymyślając gotowe rozwiązania. Dzięki angażowaniu pracowników w decyzje dotyczące funkcjonowania firmy dajemy im poczucie, że ich praca ma realny sens na rozwój firmy.

Zobacz sprawdzone sposoby na zwiększenie wydajności pracowników w firmie.

Osoba przegląda media społecznościowe na telefonie.

Postaw na promocję w mediach społecznościowych

Promocja w mediach społecznościowych stała się jednym z podstawowych elementów marketingu i stanowi pierwszy etap do rozpoznawalności Twojej marki w Internecie. Nie oznacza to jednak, że musisz od razu zatrudnić w swojej specjalistę ds. social mediów, jeśli w danym momencie nie możesz sobie na to pozwolić. W Internecie istnieje wiele darmowych kursów, jak np. kurs Google Internetowe Rewolucje, który z powodzeniem zaznajomi Cię z podstawami marketingu internetowego i wskaże Ci szanse na rozwój Twojej firmy online.

Jak działać w social mediach?

Na początek znajdź właściwą platformę lub platformy, która najlepiej oddadzą charakter Twojej firmy. Do najbardziej popularnych należą: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest czy Tik Tok. Każdy z tych mediów charakteryzuje się innym sposobem komunikacji.

Aby osiągnąć sukces, musisz poznać swoją grupę odbiorców, a także ich potrzeby. Następnie opracuj spójny plan komunikacji w social mediach i publikuj regularne posty. Swoje treści wzbogacaj formatami wideo oraz zdjęciami czy grafikami – pozwolą przyciągnąć więcej nowych osób, a Twój biznes będzie coraz bardziej rozpoznawalny.

Postaw również na interakcję ze swoimi odbiorcami – odpowiadaj na komentarze i pamiętaj o szybkim odpowiadaniu na wiadomości z poziomu Messengera. Twoje podejście do klienta z pewnością przełoży się na doświadczenie związane z tworzoną przez Ciebie marką.

Media społecznościowe są też idealnym miejscem do zaprezentowania swoich nowych produktów czy usług. Dzięki temu klienci zawsze będą na bieżąco poinformowani z dostępnym asortymentem, co zwiększy szansę na wzrost sprzedaży. Zaprezentuj, jak rozwijasz i prowadzisz swoją firmę. Wielu przedsiębiorców stawia na ocieplanie wizerunku biznesu w ten sposób.

Grafik pracy w Kadromierzu

Zainwestuj w nowoczesne technologie

Niestety ponad połowa firm upada po upływie 5 lat działalności. Dzieje się tak, ponieważ niektóre firmy zapominają, że kluczem do przetrwania na rynku jest umiejętność adaptacji do zmieniających warunków. Dlatego tak ważne, jest elastyczność i bycie na bieżąco z najnowszymi nowinkami technicznymi i trendami.

Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój nowych technologii, a większość biznesów musiała przenieść swoją działalność do Internetu. Obecnie niezwykle ważnym w promocji biznesu okazał się marketing internetowy. Coraz więcej sklepów postawiło również na działalność e-commerce.

Nowe technologie mogą również usprawnić procesy zachodzące w firmie, a przy tym zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Punktem przełomowym w rozwoju biznesu może okazać się wprowadzenie dobrego systemu POS w punktach usługowo-gastronomicznych czy skorzystanie z oprogramowania do zarządzania pracownikami.

Aby pomóc w rozwijaniu Twojej firmy, razem z innymi przodującymi firmami na rynku przygotowaliśmy zestawienie 30 narzędzi digital dla branży gastronomicznej. Pobierz darmowego e-booka i poznaj narzędzia przydatne w Twojej dziedzinie.

Zarządzaj czasem pracy razem z Kadromierzem

Przedsiębiorcy czy managerowie tracą zwykle wiele czasu na sporządzanie dokumentacji pracowniczej, takich jak grafik czy ewidencja czasu pracy, tymczasem jest to proces, który łatwo może zostać zautomatyzowany – zaoszczędzone godziny przedsiębiorca może przeznaczyć na budowanie silnej marki.

Jednym z programów, który może pomóc Ci uporać się z Twoim największym wyzwaniem, czyli zarządzaniem czasem pracy Twoich pracowników, jest Kadromierz. Aplikacja usprawnia tworzenie grafików, zbieranie dyspozycji od pracowników, ewidencjonowanie przepracowanych godzin, zarządzanie urlopami czy weryfikowanie obecności w miejscu pracy. Korzystać z niej możesz z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu.

Jednym z Twoich obowiązków jako pracodawcy wymaganych przez prawo pracy jest również ewidencja czasu pracy. Kadromierz ułatwia jej prowadzenie i układa ją automatycznie na podstawie zarejestrowanego czasu pracy.

Funkcja grafik pracy jest bardzo prosta w obsłudze, zarówno dla Ciebie, jak i Twoich pracowników, którzy mogą mieć bieżący dostęp do grafiku pracy z każdego miejsca na świecie. Program sprawdza ułożony grafik pod kątem wymagań Kodeksu pracy, dlatego nie musisz martwić się konsekwencjami prawnymi w prowadzonym biznesie.

Wypróbuj za darmo

Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz