Słowniczek managera – pojęcia, które powinieneś znać

Specjaliści z dziedziny zarządzania nieustannie tworzą coraz to nowsze pojęcia, definicje i koncepcje. Dlatego też niektóre z określeń używanych przez managerów „starszej daty” powoli wychodzą z użytku, natomiast te, którymi posługują się świeżo upieczeni zarządzający dla wielu z nas brzmią jeszcze nieco obco, egzotycznie. Poniżej przedstawiamy krótką listę podstawowych pojęć, które powinien znać każdy manager.

Wskaźnik rentowności

Najczęściej jest to jeden z dwóch popularnie stosowanych ilorazów. Pierwszy z nich (ROS – return on sales) to stosunek zysku netto ze sprzedaży do przychodów (również netto) ze sprzedaży. Drugi natomiast (ROA – return on assets) oznacza zysk netto firmy w stosunku do wartości wszystkich jej aktywów. W korporacjach stosowane są oba i – rzecz jasna – celem jest, by wartość każdego z nich była jak najwyższa. Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS) może być w łatwy sposób obliczany dla pojedynczych działów w firmie i to właśnie z nim częściej spotka się manager, zwłaszcza jeżeli pracuje w organizacji typowo sprzedażowej. Za niska jego wartość będzie oznaczała, że trzeba popracować m.in. nad zwiększeniem efektywności i wydajności swojego zespołu.

Cel/target

doskonale znany każdemu, kto jest związany ze sprzedażą, choć występuje także w innych branżach. Cel (ang. target) pozwala przedsiębiorstwu oraz poszczególnym managerom wytyczyć kierunek pracy zespołu – jest to swego rodzaju „azymut”, do którego dąży grupa ludzi oraz każdy z nich z osobna. Badania z ostatnich lat wskazują jednak, że targety – podobnie, jak każde inne narzędzie – powinny być stosowane z rozwagą oraz z zachowaniem zdrowego rozsądku. Okazało się bowiem, że często w korporacjach były one sztucznie zawyżane, gdyż pracownicy na każdym ze szczebli chcieli otrzymać obiecaną premię. Zbyt skrajne podejście do targetów powodowało rozmycie się misji firmy oraz jej wartości, spadek zysków, a w niektórych przypadkach nawet całkowity jej upadek.

Efekt synergii

Występuje on wtedy, gdy na skutek wspólnego działania dwóch lub większej liczby podmiotów osiągane przez nie rezultaty są lepsze niż suma ich działań w pojedynkę. Można to zaobserwować np. gdy śledzi się grę drużyn sportowych lub ogląda występy zespołów muzycznych – razem tworzą one coś niepowtarzalnego, czego nie byliby w stanie stworzyć ich członkowie działając w pojedynkę. Dla dobrego managera zespołu oznacza to wykorzystanie specyficznych umiejętności i talentów każdego z pracowników. Dlatego też by wywołać efekt synergii, trzeba wcześniej dobrze poznać ich kompetencje. Czasem występuje on niejako samoistnie, a doświadczony manager potrafi to dostrzec i wykorzystać. Musi on po prostu wiedzieć, w czym „nie przeszkadzać” pracownikom.

Motywacja

– potężna siła, która drzemie w każdym z nas. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „ruchomy”. W pracy i w zarządzaniu najczęściej oznacza ona po prostu wynagrodzenie, a także narzędzia pozapłacowe, o których możesz przeczytać tutaj. Dobry manager jest jednak w stanie dostrzec także inne motywy kierującego jego ludźmi – może to być np. chęć zbudowania czegoś trwałego, czynienia dobra i pomagania innym, nawiązywania relacji, budowania własnego statusu i wiele, wiele innych. Jeżeli odkryjesz, co „popycha” Twoich pracowników do działania i umiejętnie wykorzystasz tę wiedzę, wskaźnik rentowności Twoich przedsięwzięć błyskawicznie poszybuje w górę!

Zainteresowaliśmy Cię?

Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz