Jak przygotować pokój do efektywnej pracy zdalnej?
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 17/10/2023
Z roku na rok praca zdalna zyskuje coraz więcej popleczników, stanowiąc swego rodzaju bazę dla stosowanej w firmach koncepcji work-life balance. Zakłada ona równowagę między wykonywaniem czynności zawodowych a życiem codziennym. Dla wielu osób praca zdalna to szansa na lepsze zorganizowanie codziennych obowiązków. Jak jednak przygotować pokój, by nie przerodził się on w sferę prywatną, pozostając domeną pracy?
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Zorganizuj miejsce służbowe
Przygotowania do wdrożenia pracy zdalnej należy rozpocząć od podstaw. W tym przypadku jest to zaaranżowanie miejsca, które jak najbardziej będzie przypominać biurko w siedzibie firmy. Przede wszystkim nie mogą znajdować się tu rozpraszające elementy – najlepiej więc pozostawić na nim wyłącznie niezbędne rzeczy, jak komputer, notesy i dokumenty. Jeżeli pozostałe urządzenia mobilne są zbędne w czasie pracy, warto pozbyć się ich z najbliższego otoczenia. Oprócz uprzątniętego biurka należy pamiętać też o uporządkowaniu przestrzeni wokół siebie.
Praca zdalna wymaga również dostępu do niezbędnych sprzętów, jakie na co dzień znajdują się w wyposażeniu stacjonarnego biura. Dlatego też przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków zawodowych warto upewnić się, czy zaaranżowana przestrzeń jest w stanie pomieścić wszelkie pożyteczne narzędzia pracy. Istotne jest też to, czy pracujący ma do nich niezakłócony dostęp.
Zadbaj o odpowiednie warunki
W trakcie zdalnego wykonywania obowiązków niezbędna jest cisza i spokój. Najlepiej więc zadbać, by zorganizowana przestrzeń była odosobnionym pomieszczeniem domowym. W stworzeniu odpowiednich warunków do pracy zdalnej istotny może okazać się też… plan dnia. Warto zaznaczyć na nim godziny, w jakich formalnie przebywa się w wirtualnym biurze tak, by czas ten nie był zakłócany przez pozostałych domowników.
Staraj się zautomatyzować czynności
W pracy zdalnej najistotniejszym przedmiotem bez wątpienia jest oczywiście komputer. Aby wykonywanie codziennych obowiązków zawodowych było efektywne, warto zaopatrzyć go w różnorodne narzędzia, aplikacje lub wtyczki, wspomagające organizację pracy i zarządzanie czasem. Jednym z najważniejszych dodatków tego typu jest sprawny komunikator internetowy, za którego pośrednictwem pracownik może pozostawać w stałym kontakcie z resztą pracującego zespołu. Wśród najchętniej wybieranych aplikacji znajdują się również te, w których można zaplanować zadania na każdy dzień pracy.
Pamiętaj o czasie dla siebie!
Wykonywanie obowiązków służbowych w warunkach domowych bardzo często zaburza granice, między sferą prywatną a zawodową. Pracując zdalnie, o wiele trudniej jest zmobilizować się do pracy, jak również o wiele łatwiejsze staje się przeciąganie godzin, przeznaczonych na realizację powierzonych zadań. Z tego względu warto dobrze zorganizować swój czas tak, by nie zabrakło w nim chwili na przerwę w trakcie pracy, czy relaks po jej zakończeniu. Również i w tym aspekcie pomocne mogą okazać się aplikacje – jak choćby TIME Planner, który poinformuje Cię, gdy zakończą się godziny Twojej pracy!