Dwie osoby wskazują na wyniki sprzedaży zagranicznej.

Piggybacking – wszystko, co musisz wiedzieć

Autor: Oktawia Przęczka

13 września 2022

Przeczytaj w: 2 minuty

Piggybacking to strategia wzajemnego oddziaływania na siebie dwóch podmiotów, które, łącząc swoje możliwości, zyskują więcej niż tylko nowych klientów. Sprawdź, czym jest piggybacking i jakie daje korzyści obu stronom umowy.

Kontenerowiec używany przy piggybackingu wpływa do portu.

Co to jest piggybacking?

Definicja piggybackingu wiąże się z eksportem opartym na współpracy mniejszych przedsiębiorstw z większymi i ma charakter międzynarodowy lub lokalny. W literaturze anglojęzycznej samo słowo „piggybacking” określane jest jako noszenie na barana.

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z różnych rozwiązań ułatwiających rozwój ich firm. Piggybacking może w tym pomóc. Współpraca prowadzona przez dwa podmioty ma na celu wykorzystanie dóbr oferowanych przez obie strony. Jedna ze stron ma możliwość wykorzystania transakcji na rynkach zagranicznych, jednak logistycznie nie jest w stanie zarządzać produktami. W tej sytuacji można liczyć na drugiego partnera, którego usługi logistyczne są na tyle rozwinięte, że może on proponować innym przewóz ich towarów.

Piggybacking – eksport produktów

Piggybacking można wytłumaczyć, biorąc pod uwagę dwa aspekty – współpracę i eksport. Daje on możliwość małym firmom, aby z pomocą przedsiębiorców znajdujących się na rynku wiele lat, osiągnęli sprzedażowe cele. Mniejsza firma nazywana „jeźdźcem” może wykorzystać zasoby doświadczonego „tragarza” – dużej firmy. Nie można też zapominać o tym, że podmiot gospodarczy chcący nawiązać współpracę z kontrahentem nie wykorzystuje wszystkich swoich przedmiotów do eksportu.

Dwie osoby podają sobie ręce nawiązując współpracę.

Współpraca między firmami podczas piggybackingu

Wraz z wykorzystaniem sieci dystrybucji firmy nawiązują umowę o współpracy. Relacje biznesowe w strategii piggybacking są wyjątkowo ważne, szczególnie jeśli obie firmy chcą nawiązać współpracę na dłużej. Żadna ze stron nie jest stratna, ponieważ przedsiębiorca wykorzystujący zasoby firmy przewozowej, płaci jej prowizję.

Współpraca piggybacking pozwala tworzyć sieć kontaktów zagranicznych oraz rozwijać swoje usługi w regionach atrakcyjnych dla danego produktu. Może ona przybierać różne formy, jednak najczęściej stosuje się ją w transporcie długodystansowym np. przez morza czy oceany. Przedsiębiorstwa oferujące usługi logistyczne mają do zaoferowania:

  • kontenery morskie,
  • transport szynowo-drogowy,
  • transport kolejowy.

Lokalny piggybacking

Ten rodzaj współpracy nie jest wykorzystywany tylko na ogólnoświatowym rynku. Lokalnie również stosuje się tę praktykę, jednak znacznie rzadziej. Zaletami piggybackingu regionalnego jest podobieństwo systemów podatkowych lub lepsza znajomość kontrahenta. Będąc przewoźnikiem, możesz w takiej sytuacji mieć większą kontrolę nad jakością produktów otrzymywanych od mniejszego podmiotu.

Wady i zalety piggybackingu

Efektywne działania marketingowe będą pozytywnie wpływać na rozwój sprzedaży. Nie możesz jednak zapominać o tym, że wygląd Twojej firmy na rynku międzynarodowym będzie w dużej mierze zależeć od przedsiębiorstwa zajmującego się logistyką. Na niekorzyść małej firmy może też działać to, że na początku ciężko będzie wejść we współpracę z większym podmiotem gospodarczym. Decyzję odnośnie chęci współpracy podejmują one na podstawie pomysłu i potencjału na zagranicznych rynkach. Szczególnie zauważalną wadą dla małych firm jest ryzyko utraty niezależności. Mowa tu zarówno o samej dystrybucji, jak i ogólnej działalności firmy.

Pozytywnym aspektem piggybackingu jest możliwość rozwoju oferty małych przedsiębiorstw oraz obniżenie kosztów. Taki rodzaj kooperacji pozwala im na skorzystanie z możliwości, jakie ma znajdujący się wiele lat na rynku kontrahent. Dla niego zaś zaletami oprócz wzrostu zysków jest również powiększenie listy produktowej. Nie można też zapominać o tym, że mniejsze firmy dzięki temu mogą zaznaczyć swoją pozycję na rynku i dotrzeć do nowych klientów dzięki odpowiedniemu marketingowi kontrahenta. Szczególnie ważne dla kontrahenta jest także to, czy będzie mu się to opłacać.

Wypróbuj za darmo
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz