Jak przygotować zespół do pracy w handlu detalicznym w Black Friday?
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 27/08/2024
Black Friday rozpoczyna aktywny okres w handlu detalicznym. Listopadowe promocje są tylko początkiem przygotowującym pracowników sklepów na świąteczne wyprzedaże. Dowiedz się, jak przygotować zespół do pracy w handlu detalicznym w Black Friday.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Black Friday – co to jest?
Black Friday (Czarny Piątek) to wydarzenie pochodzące ze Stanów Zjednoczonych. Ma ono miejsce dzień po Święcie Dziękczynienia i polega na masowych wyprzedażach w sklepach stacjonarnych. Z biegiem lat Black Friday zaczęto dostosowywać do zmieniającego się świata.
Teraz coraz popularniejsze staje się celebrowanie Cyber Monday – internetowa wersja wydarzenia. Sklepy internetowe wykorzystują ten czas, aby wprowadzić wyprzedaże na wiele produktów.
Wiele sklepów wykorzystuje zainteresowanie wyprzedażami i przedłuża je na cały tydzień. Nazywa to się Black Week i może zaczynać się tydzień przed Black Friday lub tego dnia i trwać do kolejnego piątku.
Black Friday 2023 – kiedy?
Black Friday w 2023 roku przypada na piątek 24 listopada. Dla wielu osób jest to okazja do zrobienia wczesnych świątecznych zakupów. Oznacza to potrzebę zadbania o wiele aspektów, nie tylko odpowiednie zapełnienie magazynu.
Zadbaj o odpowiednią liczbę pracowników na zmianie
Mimo że Black Friday w Polsce nie jest obchodzone tak hucznie, jak w przypadku Stanów Zjednoczonych, to wciąż dużo osób korzysta z promocji. Wiele sklepów musi się przygotować na wzmożony ruch, co oznacza potrzebę np. otwarcia większej liczby kas.
Poza otwarcie wielu kas potrzebni będą również pracownicy do obsługi klientów, rozkładania produktów czy koordynowania przymierzalniami. Warto z wyprzedzeniem dokonać analizy danych, jak wyglądała sprzedaż w poprzednich latach. Pozwoli to przewidzieć zachowania klientów i zapotrzebowanie na pracowników.
Przygotuj pracowników na wzmożony ruch
W czasie Black Friday ruch w sklepach detalicznych jest ogromny. Klienci tłoczą się w poszukiwaniu okazji i promocji. Aby zespół sprzedażowy mógł sprostać temu wyzwaniu, warto go odpowiednio przygotować. Przede wszystkim, należy zapewnić personelowi odpowiednie szkolenie pracownicze. Powinni być świetnie zorientowani w asortymencie sklepu, znać szczegóły dotyczące promocji i umieć obsługiwać kasę i systemy sprzedażowe.
Ponadto warto zorganizować próbę generalną przed Black Friday. Pracownicy powinni mieć możliwość przećwiczenia obsługi klientów w warunkach wzmożonego ruchu. To pomoże im zyskać pewność siebie i zminimalizować ryzyko popełnienia błędów w trakcie rzeczywistej akcji promocyjnej.
Sprawdź, jak angażować pracowników, aby napędzać wyniki w handlu detalicznym.
Zadbaj o odpowiednią komunikację
W czasie Black Friday niezwykle ważne jest utrzymanie płynnej komunikacji w zespole. Pracownicy powinni być informowani na bieżąco o wszelkich zmianach, promocjach i nowych wytycznych. Dlatego warto zorganizować regularne spotkania lub wideokonferencje, na których można omówić najważniejsze kwestie i odpowiedzieć na pytania pracowników.
Ważne jest także, aby zapewnić możliwość komunikacji między pracownikami w czasie rzeczywistym. Może to być grupa na komunikatorze, w której mogą szybko wymieniać informacje i dzielić się swoimi obserwacjami. Jedną z funkcji Kadromierza jest czat firmowy. Pozwala on tworzyć konwersacje z różnymi pracownikami z poziomu aplikacji lub przeglądarki internetowej. Dzięki temu będą mogli lepiej koordynować swoje działania i szybko reagować na zmieniające się sytuacje.