Analityka danych w branży retail - artykuł

Jak wykorzystać analitykę danych, aby zwiększyć sprzedaż w handlu detalicznym?

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 24/05/2023

Przeczytaj w: 3 minuty

ostatnia aktualizacja: 05/12/2023

Właściwe planowanie grafiku pracy oraz wykorzystanie analityki danych może pomóc sklepom w zwiększeniu sprzedaży, usprawnieniu zarządzania zapasami i dostosowaniu strategii marketingowych do potrzeb klientów. Z tego artykułu dowiesz się, jak wykorzystać analitykę danych w handlu detalicznym w celu zwiększenia sprzedaży.

Na czym polega analityka danych?

Analityka danych w handlu detalicznym polega na zbieraniu, analizie i wykorzystaniu informacji dotyczących sprzedaży, stanów magazynowych, cen produktów czy preferencji klientów w celu optymalizacji strategii handlowych. Dzięki analizie będziesz mógł/mogła lepiej zrozumieć zachowania swoich klientów, przewidywać trendy rynkowe i podejmować świadome decyzje biznesowe, które zwiększą Twoje obroty.

W handlu detalicznym wyróżniamy cztery główne rodzaje analityki danych:

  • opisowa,
  • diagnostyczna,
  • predykcyjna,
  • preskryptywna.

Analityka opisowa

Analityka opisowa polega na zbieraniu surowych danych z różnych źródeł, takich jak: systemy ERP czy terminale POS.

Najbardziej popularne metryki opisowe w handlu detalicznym obejmują określenie wzrostu sprzedaży rok do roku, liczbę nowych lub powracających klientów czy zmiany cen produktów. Celem analityki opisowej jest wykorzystanie danych do opisania działań zachodzących w biznesie. Nie da Ci jednak ona odpowiedzi na pytanie, dlaczego Twój biznes osiągnął takie, a nie inne wyniki. Tutaj z pomocą przychodzi analityka diagnostyczna.

Analityka diagnostyczna

Analityka diagnostyczna w handlu detalicznym pomaga sprzedawcom wykorzystać dane do zrozumienia dlaczego wystąpiły konkretne sytuacje biznesowe. Używa analizy statystycznej, algorytmów, sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego do identyfikowania anomalii, wskazywania potencjalnych problemów i znajdowania związków pomiędzy różnymi punktami danych. Dzięki temu znajdziesz obszary wymagające poprawy i sposoby na rozwiązanie wyzwań.

Analityka predykcyjna

Po zidentyfikowaniu codlaczego w biznesie, analityka predykcyjna pozwoli Ci zadecydować o kolejnych krokach. Wykorzystaj wnioski z analityki opisowej i diagnostycznej, by przewidzieć przyszłe trendy Twojej firmy. Przykładowo – analityka predykcyjna może pomóc w prognozowaniu oczekiwanej sprzedaży na nadchodzący okres, liczby stanowisk kasowych, które należy dostosować do ruchu w sklepie, i wiele innych.

Analityka preskryptywna

Analityka preskryptywna to najbardziej zaawansowany rodzaj analityki danych w handlu detalicznym. Dzięki algorytmom AI może pomóc zrozumieć, jakie kroki powinieneś/powinnaś podjąć, aby osiągnąć najlepszy możliwy wynik dla biznesu. Zazwyczaj analityka preskryptywna przeprowadza symulacje na określonej liczbie różnych warunków początkowych, takich jak różne modele cenowe, asortyment produktów i alokacja, a następnie wybiera te warunki, które generują największy zysk.

Cztery główne rodzaje analityki danych w branży retail

Jakie są korzyści z wykorzystania analityki danych w handlu detalicznym?

Analityka danych odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym handlu detalicznym, umożliwiając uzyskanie cennych informacji i wglądu w swoje operacje – codzienne i długofalowe. Jej wykorzystanie przynosi szereg korzyści. Dzięki temu możesz podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe, zwiększać przychody i osiągać większy sukces na konkurencyjnym rynku detalicznym.

Zrozumienie zachowań konsumentów

Dzięki narzędziom analityki danych w handlu detalicznym uzyskasz pełny obraz tożsamości, zachowań i ścieżek zakupowych klientów. Pomogą Ci one lepiej zrozumieć Twoją grupę docelową i jej preferencje. Pozwoli Ci to tworzyć skuteczniejsze i spersonalizowane kampanie marketingowe, prowadzące do wzrostu konwersji i sprzedaży.

Analiza trendów przeszłych i obecnych

Analityka opisowa w handlu detalicznym pomoże Ci zidentyfikować i uzyskać cenne informacje na temat historycznej i bieżącej wydajności Twojej firmy. Dzięki niej dowiesz się, w którym sezonie lub miesiącu Twój sklep odwiedza największa liczba klientów. Ta wiedza sprawi, że będziesz mógł/mogła z wyprzedzeniem zaplanować odpowiednią ilość personelu na zmianie.

Poprawa zarządzania zapasami

Dzięki budżetowaniu poprawisz zarządzanie swoimi zapasami. Przewidując popyt, firmy mogą dokładnie określić, jaka liczba dostaw będzie im potrzebna na nadchodzący cykl sprzedaży.

Optymalizacja kosztów

Dokładne prognozowanie przyszłych wskaźników wydajności firmy mogą wykorzystać do organizacji odpowiednich okazji sprzedaży, poprawić doświadczenie klienta i zarządzać zapasami bardziej efektywnie.

Korzyści z wykorzystania analityki danych w branży retail

Jak zwiększyć sprzedaż detaliczną?

Kiedy korzystasz z analityki danych, możesz monitorować trendy zakupowe w swoim sklepie, identyfikować produkty, które cieszą się największą popularnością, i odpowiednio dostosowywać swoje zapasy, aby zaspokoić popyt. Kiedy zrozumiesz zachowania swoich klientów, będziesz mógł/mogła bezpośrednio wpłynąć na maksymalizację przychodów.

Prognozuj popyt detaliczny

Połączenie dużej ilości danych i algorytmów w analityce w handlu detalicznym pozwala śledzić trendy w mediach społecznościowych i zakupach online. Dzięki temu możesz dokładnie przewidzieć, na które produkty będzie popyt. W związku z tym sklepy mogą uzupełnić swoje zapasy i zarządzać nimi efektywnie.

Przyspieszenie procesu zakupowego

Dbasz o wysoką jakość produktów, a mimo to niektórzy klienci są zniechęceni do odwiedzania Twoich sklepów? Jednym z czynników mających wpływ na to mogą być długie kolejki do kasy. Przy rosnącej popularności zakupów online sklepy muszą znaleźć sposób na obsługę klientów na najwyższym poziomie.

Grafika przedstawiająca tablet i laptopa.

Wykorzystanie analityki danych w handlu detalicznym jest niezbędne, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, poprawić efektywność operacyjną i sprostać oczekiwaniom klientów w dynamicznym środowisku.

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.