Grywalizacja – narzędzie do wzrostu motywacji pracownika

Motywacja pracownika to jeden z głównych aspektów jego efektywnej pracy. Niestety, statystyki nie pozostawiają złudzeń. Aż ponad 60 % pracowników nie wyraża zaangażowania w swojej pracy. Co więcej, nawet ci, którzy chcą się zaangażować, napotykają tak wiele trudności i rozpraszaczy, że zwykle w końcu odpuszczają. Nie trzeba być specjalistą od biznesu, by wiedzieć, że taki stan rzeczy nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie firmy. Do niedawna, główną formą budowania motywacji pracownika były szkolenia rozwojowe i systemy motywacyjne. Obecnie jednak sprawiają one wrażenie nieaktualnych, niedostosowanych do dzisiejszych czasów i potrzeb; straciły na wartości i aktualności. Najnowszą formą motywacji pracowników jest grywalizacja.

Gra i rywalizacja

Grywalizacja, skupia w sobie dwa potężne narzędzia dzisiejszych czasów – grę i rywalizację. Polega ona na użyciu mechanizmów, które doskonale znamy z gier do zmian zachowań i nastawienia pracownika w codziennym życiu zawodowym. Warto podkreślić, że sposób ten jest skuteczny i odpowiedni dla każdego, bez względu na szczebel zawodowy. Najprościej mówiąc, sednem grywalizacji jest rywalizacja pomiędzy zespołami o najlepszy uzyskany wynik. Według badaczy i specjalistów, największy wpływ na motywację pracownika ma możliwość ciągłego rozwoju, pochwała i nagroda, uzyskana w odpowiednim czasie. Te trzy czynniki sprawiają, że pracownik jest zmotywowany do działania, dąży do uzyskania wyznaczonego przez pracodawcę i przez siebie samego celu.

Obecnie ogromną popularnością cieszy się Global Management Challenge. Gra polega na tym, że specjaliści i menagerowie skupiają się w 3-5 osobowe zespoły i wcielają się w rolę zarządu, podejmując decyzje o funkcjonowaniu firmy. Tego typu rywalizacja, oprócz efektu motywacji, daje też możliwość bogatego rozwoju i wykorzystania wiedzy, zdobytej podczas tej grywalizacji w swoim życiu zawodowym. Trzeba podkreślić, że grywalizacja nie jest zabawą ani sposobem na zapewnienie rozrywki swoim pracownikom. Badania jednoznacznie stwierdzają, że dobrze przeprowadzona rywalizacja wpływa na wzrost zysków z działania firmy, bo jak wiadomo, dobrze zmotywowany i zaangażowany pracownik to pracownik efektywny, poprawiający wizerunek firmy.

Motywacja pracowników

Trzeba pamiętać o tym, że, mimo iż grywalizacja jest doskonałym sposobem motywacji pracowników, to jednak nie jest rozwiązaniem wystarczającym. Motywacja pracownika nie zależy tylko od możliwości rywalizacji z innymi, ale także od tego, jak pracownik czuje się w miejscu swojej pracy. Motywacji i zaangażowaniu służy poczucie bezpieczeństwa, stałości, a także dobra, życzliwa i pełna szacunku atmosfera, panująca w zespole. Jeśli tego zabraknie, żadne metody grywalizacji nie spełnią swojego zadania. Zaangażowanie pracownika to zjawisko złożone. Grywalizacja jest jednak metodą zdecydowania zasługującą na uwagę. Optymalizuje ona czas, jaki dotąd zwykle spędzany był na organizację szkoleń, redukuje też koszty z nimi związane i wydaje się być ciekawsza i bardziej atrakcyjna również dla samych pracowników.

Źródło banera: Pexels.com

Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz