Jaki powinien być idealny pracodawca ?

Nikt z nas nie jest idealny. Niemniej mając pod skrzydłami grupę pracowników, warto zaskarbić sobie ich sympatię, jednocześnie nie tracąc pozycji autorytetu. Tylko wtedy bowiem możliwe jest stworzenie zgranego zespołu, co w perspektywie długoterminowej współpracy przełoży się na sukcesy przedsiębiorstwa. Jakie cechy powinien mieć dobry pracodawca?Zarządzanie zespołem ludzi to bardzo trudna procedura, która wymaga nie tylko wiedzy specjalistycznej z zakresu przedsiębiorczości, ale również umiejętności związanych z komunikacją międzyludzką. Czasem połączenie spraw biznesowych z nawiązywaniem dobrych kontaktów wewnątrz firmy bywa uznawane za paradoks – z tego właśnie względu stwierdzenie „idealny pracodawca” określane jest mianem oksymoronu.Jednak, aby być dobrym szefem dla pracowników, wystarczy przestrzegać pewnych ogólnie przyjętych norm, które warunkują dobre kontakty pomiędzy pracodawcą a zatrudnionymi. Wzajemne relacje powinny uwzględniać wszelkie prawa, regulowane przez Kodeks pracy, jak również opierać się na obustronnym szacunku i zaufaniu.

Idealny pracodawca – czyli jaki?

Bardzo często kontaktom na linii pracownik-pracodawca towarzyszy strach. Zatrudnieni obawiają się swojego szefa, uznając go za osobę niedostępną, a często także nieskorą do współpracy. Błędnym założeniem jest również postrzeganie jego osoby, jako nieomylnej i bardziej doświadczonej. W rzeczywistości taki obraz niewiele ma wspólnego z podziwem, generując w pracownikach wyłącznie obawę przed ewentualnym kontaktem z pracodawcą.Istotne jest więc wypracowanie balansu, dzięki któremu szef będzie postrzegany jako autorytet, jednocześnie będąc dla pracowników osobą, do której można zwrócić się z każdym problemem. W budowaniu dobrych wzajemnych relacji bardzo ważna jest także chęć współpracy – tylko wtedy przełamany zostanie schemat, w którym pracodawca uznawany jest wyłącznie za indywiduum, stojące na czele firmy.Z drugiej strony zbyt mocne zacieśnianie więzi między zatrudniającym a zespołem pracowników także nie jest korzystne i może przynieść wiele problemów, związanych z brakiem respektu do pracodawcy. Postrzeganie go w kategorii „kolegi z pracy” może negatywnie wpłynąć również na motywacje pracowników, tym samym zaburzając efektywność firmy.

Cechy dobrego szefa

Dobry szef powinien charakteryzować się pewnymi cechami, jak również pamiętać o kwestiach istotnych z perspektywy pracownika. Należą do nich m.in.:
  • przestrzeganie Kodeksu pracy oraz wszelkich praw, jakie przysługują zatrudnionemu,
  • zapewnienie stabilności zatrudnienia,
  • umiejętność zarządzania zespołem pracowników,
  • dbanie o to, by pracownicy otrzymywali wynagrodzenie na czas,
  • budowanie wzajemnych relacji i dobrej atmosfery w pracy,
  • okazanie szacunku zatrudnionym osobom,
  • umiejętność komunikacji z zespołem – w tym nastawienie na wysłuchanie każdego pracownika,
  • wspieranie stałego rozwoju zatrudnionych pracowników,
  • dbanie o wygodę pracowników, poprzez odpowiednie przygotowanie miejsca pracy,
  • stawianie na nowe technologie i rozwój firmy,
  • kierowanie się wartościami.

Zainteresowaliśmy Cię?

Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz