Początek własnej działalności – jak zacząć?

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 06/12/2019

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 17/10/2023

Otwarcie działalności gospodarczej obecnie nie jest zbytnio skomplikowane – wystarczy wypełnić kilka dokumentów i złożyć je w urzędzie. Zanim jednak zdecydujemy się na ten krok, warto wybrać odpowiednie miejsce na siedzibę. Jeżeli mamy w otoczeniu kogoś życzliwego, to najlepiej sporządzić z nim umowę użyczenia lokalu na działalność gospodarczą.

Komu przyda się umowa użyczenia nieruchomości?

Wybór siedziby będzie miał szczególne znaczenie dla działalności opartych na pracy z klientem. Otwierając biznes związany np. z usługami kosmetycznymi, fryzjerstwem, stomatologią, ubezpieczeniami czy kredytami, można wiele zyskać, jeżeli wybierze się lokal w atrakcyjnym miejscu. Warto więc zorientować się wśród znajomych i dowiedzieć się, czy użyczenie mieszkania w dobrym miejscu wchodzi w grę.

Umowa użyczenia mieszkania – jaką powinna mieć formę i treść?

Na początku warto zwrócić uwagę, że użyczenie lokalu jest – w przeciwieństwie do wynajmu – nieodpłatne. Umowa ma dwie strony – użyczającego oraz biorącego w używanie. Dopuszczalna jest forma ustna, ale dla wszelkiej pewności lepiej sporządzić i wypełnić wzór umowy użyczenia lokalu na piśmie. Będzie to przydatne np. w sytuacji, gdy biorący w używanie odniesie szkodę z winy użyczającego – wówczas należy się mu odszkodowanie (nawet mimo faktu, że biorący w używanie nie uiszcza żadnej opłaty użyczającemu).

W dokumencie powinny być wyszczególnione:
  • strony umowy
  • opis lokalu
  • stan techniczny lokalu
  • czas trwania umowy
  • zobowiązanie do pokrycia kosztów eksploatacyjnych przez biorącego w używanie
  • podpisy obu stron

Umowa o użyczenie lokalu a podatki i koszty

Jeżeli w umowie użyczenia lokalu są dokładnie opisane koszty, jakie ma ponosić biorący w używanie, a więc np. rachunki za prąd czy wodę, może on zakwalifikować je jako koszty uzyskania przychodu. Jest też jednak druga strona medalu – na biorącym w używanie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu użytkowania lokalu. Jak go obliczyć? Należy wziąć pod uwagę kwotę, jaką biorący w używanie musiałby uiszczać, gdyby korzystał z lokalu na podstawie najmu. Od niej oblicza się należy podatek PIT. Wyjątkiem okaże się sytuacja, gdzie strony umowy należą do pierwszej lub drugiej grupy podatkowej.

Określenie grupy docelowej klientów

Samo podpisanie umowy użyczenia lokalu i zgromadzenie niezbędnego sprzętu, to jeszcze nie wszystko, co potrzebne, by odnieść sukces w biznesie. Bardzo ważną kwestią będzie określenie, kto ma korzystać z naszych usług lub kupować produkowane przez nas rzeczy. Warto w tym celu dokonać analizy rynku – przejrzeć oferty firm z branży, poznać ceny, porozmawiać z potencjalnymi klientami. Wiedząc, do kogo adresujemy swoje propozycje, można o wiele szybciej osiągnąć wymierne korzyści.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Świeżo otwartą działalność dobrze jest rozreklamować w sieci, tworząc stronę internetową oraz profile na popularnych portalach społecznościowych. Od dawien dawna światem usług rządzi tzw. poczta pantoflowa. Dziś jest to zdecydowanie prostsze niż jeszcze 20 lat temu – wystarczy, że jedna zadowolona osoba prześle odnośnik do Twojej strony znajomym, a Ty zyskasz kolejnych potencjalnych klientów!

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.