Sfrustrowana kobieta denerwuje się na niedziałający program.

Jakie są skutki przestarzałego systemu do planowania czasu pracy?

Autor: Patrycja Kamińska

wpis dodany: 30/01/2023

Przeczytaj w: 3 minuty

ostatnia aktualizacja: 30/01/2023

Straty finansowe, paraliż firmy czy konsekwencje prawne – to tylko niektóre możliwe skutki przestarzałego systemu do planowania czasu pracy. Wiele firm przekonało się na tym na własnej skórze. Jednak, zamiast minimalizować straty, lepiej zmniejszyć ich prawdopodobieństwo. Sprawdź, dlaczego warto zainwestować w odpowiedni system do planowania czasu pracy Twoich pracowników.

Sprawdź, co znajdziesz w artykule:

  1. Southwest Airlines – case study
  2. Przestarzały system planowania – inne przykłady
  3. Jak uniknąć takich problemów związanych z zarządzaniem czasem pracy pracowników?
Tablica odwołanych lotów.

Southwest Airlines – case study

W ostatnim czasie dużym echem odbiła się sprawa Southwest Airlines. Pod koniec 2022 roku licznie lotnicze przeżyły kryzys i odwołały ponad 12 tysięcy lotów. Po części winą była fala śnieżyc, która nawiedziła Stany Zjednoczone w okresie świąt Bożego Narodzenia.  Jednak w dużej mierze do chaosu na lotniskach przyczynił się przestarzały system do planowania lotów. Southwest Airlines było jedyną firmą, która odwołała zdecydowaną większość zaplanowanych lotów i odczuła wielomilionowe straty.

Stary system do planowania czasu pracy nie przewidywał m.in. reagowania na wypadek zmiany pogody, co nie pozwalało dotrzeć załodze lotniczej na czas. Southwest Airlines nie było w stanie ich zlokalizować i odpowiednio obsadzić lotów. Jeszcze do niedawna firma korzystała z raportów papierowych, co na tle innych linii lotniczych było rozwiązaniem stosunkowo archaicznym.  Od jakiegoś czasu, zamiast skorzystać ze standardowych komercyjnych programów, używali oni dwóch wewnętrznie utrzymywanych programów, które powodowały zamieszanie nawet podczas lekkich zmian pogody. To zmuszało linie do kontaktu telefonicznego z załogą, co okazało się niemożliwe podczas niedawnego kryzysu. Członkowie załóg lotniczych nie byli przypisani do odwołanych lotów, a nieodpowiednie zarządzanie uniemożliwiło im prowadzenie innych przed końcem godzin pracy.

Paraliż w Southwest Airlines – skutki

Skutkiem przestarzałego systemu do planowania czasu pracy były głównie straty finansowe. 6 stycznia 2023 roku akcje firmy były niższe o 8% w stosunku do wartości przed kryzysem. Nieoficjalnie mówi się o stratach w granicach od 725 do 825 milionów dolarów.

Pracodawca krzyczy na pracownika.

Przestarzały system planowania – inne przykłady

Southwest Airlines nie są jedyną firmą, w której przestarzały system do zarządzania pracownikami przyniósł ogromne szkody. W ostatnim dwudziestoleciu było wiele takich sytuacji – zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i wielkich korporacjach.

United Airlines

W 2018 roku kryzys związany z przestarzałym systemem do planowania załóg przeżyła inna linia lotnicza – United Airlines. Sytuacja doprowadziła do masowych odwołań lotów i ogromnych opóźnień w całym systemie transportu lotniczego. Przyczyniły się do tego błędy systemowe, które uniemożliwiły zaplanowanie wystarczającej liczby załóg dla wszystkich zaplanowanych lotów.

Volkswagen

W 2016 roku przestarzały system planowania produkcji przyczynił się do kryzysu w firmie Volkswagen. Kłopotem okazało się sprawne dostosowywanie produkcji do zmieniającego się popytu na rynku. Skutkiem były straty finansowe i obniżenie sprzedaży.

Toyota

W 2013 roku Toyota musiała wstrzymać produkcję w kilku zakładach na całym świecie ze względu na przestarzały system planowania dostaw części zamiennych. Produkcja samochodów została uniemożliwiona ze względu na brakujące komponenty. Firma poniosła straty finansowe.

Target

W 2012 roku problemów związanych z przestarzałym systemem planowania czasu pracy doświadczyła firma Target. Kryzys uniemożliwił sprawne zarządzanie rotacją pracowników, co przyczyniło się do braków kadrowych w sklepach. Wyniki sprzedaży znacznie spadły, a firma odnotowała straty finansowe.

BP

W 2010 roku firma BP doświadczyła problemów związanych z przestarzałym systemem planowania czasu pracy, który uniemożliwił sprawne zarządzanie rotacją załóg na platformie wiertniczej Deepwater Horizon. Skutki były poważne – katastrofa ekologiczna w Załodze Meksykańskiej i straty finansowe dla firmy.

Tesco

W 2008 roku Tesco odczuło problemy związane z planowaniem czasu pracy w okresie świątecznym. Przestarzały system przyczynił się do nieprawidłowej rotacji pracowników i braków kadrowych, co spowodowało znaczne spadki wyników sprzedaży i straty finansowe.

Jak uniknąć takich problemów związanych z zarządzaniem czasem pracy pracowników?

Wszystkich powyższych sytuacji można było uniknąć, wybierając sprawdzony system planowania czasu pracy. Pamiętaj, że takie kryzysy nie dotyczą tylko dużych korporacji – mogą dotknąć również Twoją firmę. Nie wszystkie firmy stać na straty finansowe, zwłaszcza w dobie kryzysu. Do tego niejednokrotnie dochodzą także konsekwencje prawne, np. w przypadku naruszeń w układaniu grafiku pracy.

Uniknij tego, wybierając innowacyjny system, jakim jest Kadromierz. Nasz program pozwala m.in. na:

  • sprawdzanie prognozy pogody bezpośrednio w grafiku pracy,
  • automatyczne powiadomienia o zmianach w grafiku,
  • dostęp do grafiku z każdego miejsca na Ziemi,
  • planowanie sprzedaży.

Oprócz tego możesz skorzystać z wbudowanego modułu do rejestracji czasu pracy czy elektronicznej ewidencji czasu pracy. Dla Twoich pracowników przygotowaliśmy aplikację mobilną, dzięki której w łatwy sposób zaznaczą swoją dyspozycyjność czy złożą wnioski urlopowe.

Nie ryzykuj i postaw na sprawdzone rozwiązanie. Załóż darmowe konto.

Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz