Savoir-vivre w biznesie

Co należy wiedzieć na temat savoir-vivre w biznesie?

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 07/05/2021

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 17/10/2023

Historia savoir-vivre’u sięga czasów starożytnych, kiedy to dążący do doskonałości Grecy obmyślili pierwsze niepisane zasady dobrego wychowania. Na przestrzeni wieków przestrzeganie etykiety cieszyło się różnorodną popularnością, tracąc na znaczeniu w czasach średniowiecza, ponownie zyskując zaś w Renesansie. Obecnie ponownie zauważalna staje się tendencja do luzowania niektórych konwenansów. Niemniej jednak są dziedziny życia, w których znajomość zasad savoir-vivre’u jest niebywałym atutem. Jedną z nich jest biznes.

Savoir-vivre w biznesie. Czym jest?

Choć mogłoby się wydawać, że z francuska brzmiące pojęcie savoir-vivre’u to stosunkowo nowe zjawisko, w rzeczywistości mamy z nim do czynienia od zawsze. Stwierdzenie to zawiera bowiem w sobie zasady, mówiące o tym, jak należy zachowywać się w określonych sytuacjach tak, by nie naruszać etyki grzeczności i dobrego wychowania. Z etykietą ściśle związana jest więc kultura osobista oraz umiejętność dostosowania wykonywanych ruchów do narzuconego kontekstu. Jedną z dziedzin, która pomimo upływu lat niezwykle ceni sobie właściwe zachowanie, jest biznes.

Zasady savoir-vivre’u w biznesie znajdują swoje zastosowanie we wszelkich kontaktach zawodowych z pracownikami, klientami czy kontrahentami. To właśnie one decydują o z pozoru błahych sprawach, związanych z pierwszeństwem powitania, doborem stroju do wymogów sytuacji, a nawet dostosowaniem gestykulacji do potrzeb wystąpienia przed większą publiką. W przypadku sfery biznesu każdy z tych aspektów przekłada się na sposób, w jaki firma i jej działania będą postrzegane w szerszej perspektywie. O czym więc należy pamiętać, aby postępować zgodnie z etykietą?

Biznes a etykieta. O czym należy pamiętać?

Savoir-vivre’u w biznesie zajmuje kluczowe miejsce. Decyduje on bowiem o tym, jakich norm należy przestrzegać, by działać z duchem dobrego wychowania i etyki. W pierwszej kolejności wśród konwenansów znajdują się te, związane z ustanawianiem hierarchii w firmie. To właśnie ona stanowi źródło informacji na temat pierwszeństwa działań – czyli podawania ręki w trakcie powitania, zabierania głosu czy wskazywania miejsca – które zawsze przypada osobie, zajmującej wyższe stanowisko. Sytuacja odwraca się jednak wtedy, gdy mamy do czynienia z klientem. Ze względu na okazywany szacunek to właśnie on powinien odgrywać najważniejszą rolę.

W trakcie spotkań służbowych niezwykle istotny jest także dystans. Zachowanie go sprawia, że rozmówca czuje się profesjonalnie traktowany. W rozmowie nie należy pozwalać sobie na zbyt nieformalne zachowania, pokroju poklepywania po plecach, przerywania wypowiedzi czy niewerbalnego wyrażania znudzenia tym, co przekazuje rozmówca. Profesjonalizm widoczny jest także w dress codzie, dlatego w przypadku sytuacji zawodowych warto postawić na stonowane stylizacje wpisujące się w styl casual business.

Etykieta w biznesie. Dlaczego jest tak ważna?

Kontakty biznesowe to prawdziwe pole do popisu dla osób, przestrzegających etykiety savoir-vivre’u. Stosowanie grzecznościowych zabiegów pozwala na zrobienie profesjonalnego wrażenia, które finalnie nie tylko świadczy o dobrym wychowaniu właściciela firmy, ale i buduje kompetentne wrażenie o zarządzanej przez niego marce.

Oceń ten wpis
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.