Grafik sprzątania w pracy – wzór [PDF/DOC]
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 05/11/2024
Siedziba firmy jest jak jej witryna internetowa. Pełni funkcję nie tylko użytkową, ale również reprezentacyjną. Regularne sprzątanie w miejscu pracy nie tylko poprawia jej komfort, ale również sprawia, że przedsiębiorstwo lepiej wypada w oczach osób, które je odwiedzają. Niemniej, dbanie o porządek jest często ostatnią rzeczą, o której myślimy, prowadząc własną działalność. Do utrzymania czystości nie zawsze jest potrzebna profesjonalna firma sprzątająca. Czy obowiązki w tym zakresie można powierzyć pracownikom? Jak powinien wyglądać tygodniowy harmonogram sprzątania?
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Jak stworzyć harmonogram sprzątania?
Tworząc grafik czynności porządkowych, warto zastanowić się, jakie są potrzeby firmy. W niektórych przedsiębiorstwach, np. restauracjach czy sklepach, może okazać się konieczne mycie okien częściej niż raz w tygodniu, a utrzymanie toalet w czystości będzie wymagało sprzątania nawet kilka razy w ciągu dnia. Dodatkowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest dostępność pracowników.
Żeby plan sprzątania był przejrzysty i skuteczny, powinno się w nim umieścić takie elementy jak:
- pomieszczenie/sprzęt/część lokalu, które należy posprzątać,
- częstotliwość (np. codziennie, raz w miesiącu),
- osoba odpowiedzialna za sprzątanie w danym miejscu,
- data i godzina,
- miejsce na podpis.
Jeśli masz wątpliwości, jak stworzyć harmonogram sprzątania w firmie, skorzystaj ze wzoru poniżej.
Sprawdź Kadromierz – narzędzie, w którym ułożysz skuteczny grafik pracy! Skorzystaj z darmowego okresu próbnego.
Odkurzanie i mycie okien – kto jest za to odpowiedzialny?
W niektórych firmach naturalne jest to, że pracownicy są odpowiedzialni za utrzymanie miejsca pracy w czystości. Taka sytuacja ma miejsce np. w gastronomii, gdzie kelnerzy po każdej zmianie dokładnie sprzątają lokal. Również regularne mycie luster, pranie firan, odkurzanie dywanów czy wykładzin należy do ich obowiązków. Natomiast nie w każdej firmie jest to tak oczywiste. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, za utrzymanie miejsca pracy w czystości odpowiedzialny jest pracodawca. Może on robić to samodzielnie, zlecić sprzątanie zewnętrznej firmie albo powierzyć mniejsze zadania pracownikom. Ci z założenia są odpowiedzialni jedynie za utrzymanie w czystości swojego stanowiska pracy i odkładanie rzeczy na miejsce. Jeśli pracodawca chce, żeby wykonywali prace porządkowe w firmie, powinien to uwzględnić w umowach lub w wewnętrznym regulaminie.
Czy pracodawca może wprowadzić obowiązek mycia naczyń?
Zgodnie z art. 211 pkt 3 pracownik powinien dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy. Zapis ten nie dotyczy jednak wykonywania prac porządkowych w przestrzeniach higieniczno–sanitarnych, takich jak kuchnia czy jadalnia. Również mycie naczyń nie jest wpisane w obowiązki pracownika, o ile nie pracuje on na stanowisku bezpośrednio związanym z wykonywaniem tej czynności. Sprzątanie po sobie powinno wynikać z dobrych manier, a pracodawca może jedynie zachęcać pracowników, żeby to robili. Skutecznym rozwiązaniem jest umieszczanie w widocznych miejscach przypomnień w postaci naklejek lub ogłoszeń na kartkach papieru, które aktywizują pracowników, by ci dbali o czystość również w przestrzeniach niezwiązanych z ich stanowiskiem pracy.
Odkładanie rzeczy na swoje miejsce – czy to obowiązek pracowników?
Pracodawca powinien zawiadomić pracowników podejmujących pracę z o zakresie i podziale obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach (art. 94 pkt 1 k.p.). Zgodnie z tym przepisem, pracodawca może poinformować o konieczności utrzymywania należytego porządku w przestrzeniach bezpośrednio związanych z danym stanowiskiem pracy. Pracownicy powinni przeprowadzać w tych miejscach codzienne porządki i pracodawca ma prawo tego od nich wymagać. Również odkładanie rzeczy na swoje miejsce można zinterpretować jako obowiązek pracowników. W szczególności wtedy, gdy niezrobienie tego może zagrażać bezpieczeństwu lub w inny sposób wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Jak często sprzątać w firmie?
Często spotykanym rozwiązaniem jest podzielenie obowiązków związanych ze sprzątaniem na te, które powinny być wykonywane codziennie, raz w tygodniu i raz w miesiącu. Codziennie warto posprzątać pomieszczenia higieniczno – sanitarne. Zalicza się do tego sprzątanie kuchni (w tym również umycie naczyń czy uruchomienie zmywarki) oraz łazienki – należy pamiętać m.in. o uzupełnieniu dozowników z mydłem, a także dołożeniu ręczników papierowych i papieru toaletowego.
Raz w tygodniu można zrobić poważniejsze porządki. Zwykle ma to miejsce w piątki po południu, po zakończeniu tygodnia roboczego. To dobry czas na dokładne odkurzenie i umycie podłóg, blatów i innych powierzchni płaskich, a także podlanie kwiatów, zrobienie prania, prasowanie oraz wyrzucenie śmieci z pojemników.
Z kolei raz w miesiącu warto zrobić nieco większe porządki, takie jak mycie okien, czyszczenie parapetów i kratek wentylacyjnych oraz umycie podłogi i wytarcie kurzu w mniej dostępnych miejscach.
Wyżej wymienione czynności mogą być wykonywane samodzielnie przez pracodawcę lub przez pracowników (o ile sprzątanie jest częścią ich obowiązków albo wynika z zajmowanego przez nich stanowiska). Inną opcją jest skorzystanie z pomocy firmy sprzątającej.