Przerwy w pracy – 3 powody dla których warto je robić
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 29/08/2024
Przerwy w pracy są przywilejem pracownika wynikającym bezpośrednio z kodeksu
pracy. Jest to okres, który w ramach czasu pracy pracownik może wykorzystać
dowolnie. Najnowsze badania pokazują, że przerwy nie mogą być traktowanie
przez pracodawców jako zło konieczne. Mają istotny wpływ na produktywność oraz
satysfakcję z wykonywanego zajęcia.
Tabela przedstawia rodzaje przerw obowiązujące w polskim kodeksie pracy.
(Źródło:
www.infor.pl).
Korzyści z przerwy w pracy:
Przerwy pomagają w walce ze znużeniem, a przez to z brakiem
skupienia.
Kiedy naprawdę jesteś w rytmie zadania lub projektu, pomysły płyną i czujesz
się świetnie. Nigdy nie trwa to wiecznie – niedaleko poza strefą
produktywności możesz czuć się rozkojarzony, beznadziejny, a nawet drażliwy.
Dlaczego tak się dzieje ?
Zasadniczo, ludzki mózg nie został zbudowany z myślą o długotrwałym skupieniu,
do jakiego go zmuszamy. Nasze mózgi są przez cały czas czujne, ponieważ
ewoluowały, aby wykryć mnóstwo różnych zmian, aby zapewnić nasze przetrwanie.
Tak więc skupianie się na jednej rzeczy przez długi czas nie jest czymś, w
czym kiedykolwiek będziemy świetni (przynajmniej przez kilka stuleci).
Dobrą wiadomością jest to, że powrót do produktywności jest prosty –
potrzebujemy jedynie krótkiej przerwy, aby wrócić na właściwe tory. Wykładowca
psychologii Uniwersytetu Illinois, Alejandro Lleras wyjaśnia:
„Dezaktywacja i reaktywacja celów pozwala ci pozostać skupionym. Z
praktycznego punktu widzenia nasze badania sugerują, że w obliczu długich
zadań (takich jak studiowanie przed egzaminem końcowym lub obliczenia
podatkowe) najlepiej jest robić sobie krótkie przerwy. Krótkie przerwy
psychiczne pomogą ci skoncentrować się na swoim zadaniu!”
Przerwy pomagają nam utrwalać informacje i nawiązywać połączenia
Nasze mózgi mają dwa tryby: „tryb skupienia”, którego używamy, gdy robimy
rzeczy takie jak uczenie się czegoś nowego, podczas pisania lub pracy) i „tryb
rozproszenia”, który jest naszym bardziej zrelaksowanym, trybem dziennym,
kiedy nie myślimy tak ciężko. Można pomyśleć, że tryb skupiony to taki, który
optymalizuje się pod kątem większej wydajności, ale tryb rozproszenia również
odgrywa dużą rolę.
Niektóre badania wykazały, że umysł rozwiązuje najtrudniejsze problemy podczas
„snu na jawie” – coś, czego mógłbyś doświadczyć podczas jazdy lub wzięcia
prysznica. Przełomy, które wydają się pojawiać znikąd, są często wynikiem
myślenia w trybie rozproszonym.
To dlatego, że relaks związany z trybem marzeń pozwala mózgowi „połączyć się i
zwrócić cenne spostrzeżenia” – wyjaśnia profesor
Barbara Oakley na łamach MotherJones
„Kiedy koncentrujesz się, faktycznie blokujesz dostęp do trybu
rozproszonego. Jak się okazuje, tryb rozproszenia jest często potrzebny, aby
rozwiązać bardzo trudny, nowy problem.”
Przerwy pomagają nam w ponownej ocenie naszych celów Harvard Business Review analizuje inną główną zaletę przerw: pozwalają nam zrobić krok wstecz i
upewnić się, że robimy właściwe rzeczy we właściwy sposób. Podczas ciągłego
wykonywania zadania łatwo jest stracić skupienie i się pogubić. W
przeciwieństwie do tego oderwanie się i powrót do miejsca, w którym czynność
została przerwana, zmusza Cię do poświęcenia kilku sekund na myślenie globalne
o tym, co ostatecznie chcesz osiągnąć. Jest to praktyka, która zachęca nas do
bycia świadomym naszych celów.
Przemęczenie, spadek koncentracji, drażliwość często nie znikną po krótkiej
przerwie w pracy. Gdy stany te utrzymują się długotrwale, wpływając
bezpośrednio na twoją efektywności w pracy, czas pomyśleć o dłuższym
odpoczynku. W przypadku gdy nie możesz pozwolić sobie na „prawdziwy” urlop,
postaraj się o porządny relaks po pracy oraz w weekendy.
6 powodów, dlaczego warto zrobic przerwe od pracy.
Badania nie pokazują bezpośrednio, że przerwy powodują większą wydajność w
pracy, ale pokazują związek między robieniem przerw a innymi ważnymi
rezultatami, które dla pracodawcy mogą się liczyć: wyższa satysfakcja z pracy;
zmniejszone wyczerpanie emocjonalne; i większe starania pracowników o podjęcie
pracy wykraczającej poza ich zakres obowiązków.