5 wskazówek dotyczących dobrej komunikacji z pacjentem

Autor: Oktawia Przęczka

wpis dodany: 17/05/2023

Przeczytaj w: 2 minuty

ostatnia aktualizacja: 27/08/2024

Niezależnie od tego, w jakim zawodzie medycznym pracujesz, prawdopodobnie dość często masz kontakt z pacjentami. Zdarza się, że rozmowy z nimi nie przebiegają w założony wcześniej sposób. Dowiedz się, co możesz zrobić, żeby poprawić swoją komunikację z pacjentami.

Grafika blogowa dotycząca błędów komunikacyjnych w pracy z pacjentem

Rozpoznaj błędy komunikacyjne

Często komunikując się nie tylko z pacjentami, ale i innymi ludźmi, popełniamy błędy komunikacyjne. Problem z nimi jest taki, że mogą wprowadzać nieprzyjemną atmosferę do rozmowy, a nawet skutkować zrezygnowaniem z Twoich usług.

Do błędów komunikacyjnych mogą należeć:

  • krytykowanie pacjenta,
  • okazywanie zniecierpliwienia,
  • ignorowanie praw pacjenta,
  • nieinformowanie pacjenta o dokumentacji medycznej,
  • używanie specjalistycznej terminologii.

Wiele błędów komunikacyjnych wynika z niewielkiej ilości czasu, jaką możesz poświęcić na jednego pacjenta. Pamiętaj, że nie ma jednego rozwiązania na wszystkich pacjentów, ponieważ każdy jest inny. Inaczej będziesz rozmawiać z dzieckiem, a jeszcze inaczej z osobą starszą. Warto dobrać sposób komunikacji do osoby, z którą rozmawiasz.

Traktuj pacjentów jak ludzi, a nie przypadki

Pacjent nie jest tylko kolejnym przypadkiem do zdiagnozowania w Twoim gabinecie. Pamiętaj o tym, że rozmawiasz z człowiekiem, który prawdopodobnie przechodzi przez trudny okres w życiu. Choroba wiąże się z zaburzeniem poczucia bezpieczeństwa i dużym stresem.

Wysłuchaj każdego pacjenta, nie oceniaj jego zachowania i szukaj alternatywnych rozwiązań. Jeśli osoba w gabinecie mówi Ci o swoich obawach dotyczących zdrowia, weź pod uwagę wszystkie czynniki – nie ignoruj pacjenta.

Stosuj komunikację werbalną, jak i niewerbalną

Ważnym aspektem komunikacji z pacjentem jest część niewerbalna. Kontakt wzrokowy, mimika twarzy, ton głosu to tylko niektóre z aspektów, które pacjenci zauważają. Nikt nie będzie się czuć komfortowo ze specjalistą unikającym kontaktu wzrokowego czy mówiącym znudzonym głosem.

Komunikacja niewerbalna jest kluczowa w budowaniu relacji z pacjentem. Dlatego ważne jest, aby lekarz miał świadomość swojego języka ciała i tonu głosu. Należy unikać siedzenia z założonymi ramionami, co często sugeruje brak zainteresowania lub niechęć do pacjenta. Z kolei pochylanie się w stronę pacjenta może pokazać empatię i zainteresowanie jego problemami.

Co możesz zrobić:

  • nawiązuj kontakt wzrokowy,
  • wypowiadane słowa podkreślaj gestykulacją,
  • słuchając pacjenta, przytakuj głową.

Poznaj program dla placówek medycznych do zarządzania czasem pracy. Przyśpiesz planowanie grafików i zwiększ skuteczność pracy. 

Grafika blogowa przedstawiająca sposoby komunikacji niewerbalnej

Mów w sposób zrozumiały dla pacjenta

Nie możesz zakładać, że pacjent będzie znał terminologię medyczną. Nie używaj słów, których osoba badana może nie znać. Zamiast tego, wyjaśnij w prosty sposób, co się dzieje i jakie są opcje leczenia.

Pamiętaj, że pacjenci mogą czuć się zagubieni w sytuacji, gdy nie rozumieją, co mówisz. Dlatego też warto zadawać pytania i upewniać się, że pacjent zrozumiał wszystko, co zostało powiedziane.

W przypadku, gdy pacjent ma trudności ze zrozumieniem, warto użyć analogii lub metafor, które pomogą w uproszczeniu skomplikowanej medycznej terminologii.

Nie ukrywaj przed pacjentem informacji

Jako lekarz masz obowiązek prawny poinformować pacjenta o wszystkim, co się z nim dzieje. To samo dotyczy wykonywanych zabiegów czy badań. W zrozumiały dla pacjenta sposób wyjaśnij, na czym polega badanie, po co jest ono wykonywane, a kiedy pojawią się wyniki – przedstaw mu je.

Grafika przedstawiająca tablet i laptopa.

3.2/5 - (4 opinie)
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.