7 sposobów na ochronę przed koronawirusem w gastronomii

W dniu 31 grudnia 2019 r. zgłoszono pierwsze przypadki choroby koronawirusowej (COVID-19) pochodzące z Wuhan w Chinach. Od tego czasu ogniska choroby są odnotowywane na całym świecie.

Chociaż słyszymy o tym, że duże konferencje są odwoływane, a niektóre firmy nakłaniają swoich pracowników do pracy zdalnej, to jednak jest wciąż wiele osób, które w godzinach pracy przygotowują się do wyjścia z domu.
Co zrobić, aby pomóc chronić tych cichych bohaterów w czasach obecnej pandemii?

Niezależnie od tego, czy pracujesz w branży handlowej, hotelarskiej czy jakiejkolwiek innej – jest kilka stałych rozwiązań, które możesz zastosować, aby pomóc chronić swój zespół i firmę przed koronawirusem. Zostań z nami, a przekonasz się jak!

1. BĄDŹ NA BIEŻĄCO.

Zaskoczymy Cię, ale… najlepszy sposób na to, żeby wiedzieć się, co dzieje się w sprawie koronawirusa, to przeczytanie najnowszych wiadomości 😊
Jednak już nie każdy wie, że niektóre źródła informacji będą nieprawdziwe. Najlepiej zrób wszystko, by unikać sensacyjnych tabloidów i zamiast tego zdecyduj się na wiarygodne agencje zdrowia, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), której strona internetowa jest stale aktualizowana o nowe informacje. Jak nazwa organizacji wskazuje, większych ekspertów od zdrowia nie znajdziesz!

2. MYJ RĘCE.

Nie ukrywajmy, nawet poza czasami pandemii powinna to być stała czynność w naszym codziennym życiu. Jednak nigdy nie zaszkodzi przypomnieć tak na wszelki wypadek: myj ręce!
Pamiętaj też, że mycie rąk myciu nie równe. Poświęć na to co najmniej 20 sekund, spłukując ręce mydłem pod bieżącą wodą. Nie jesteś pewien, jak długo właściwie trwa 20 sekund? Możesz zaśpiewać refren "Białego żołnierza" w swojej głowie i dzięki Pani Beacie Kozidrak nigdy nie pomylisz się w odmierzaniu czasu 😊

Poza tym miej na uwadze, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca częste mycie rąk, w tym:

  • Po kichnięciu lub kaszleniu,
  • Przed, w trakcie i po przygotowaniu jedzenia,
  • Przed jedzeniem,
  • Kiedy ręce są po prostu wyraźnie brudne.

3. ZAPEWNIJ DOSTĘPNOŚĆ ŚRODKA DO HIGIENY RĄK

Środek do dezynfekcji rąk to aktualnie cenny towar 😊 Jednak nie może zabraknąć go w Twojej placówce, ponieważ działa kompleksowo – przynosi korzyści zarówno Twoim pracownikom, jak i klientom. Umieść pojemniki z produktem do dezynfekcji rąk przy wejściu do placówki, aby mieć do nich łatwy dostęp. Możesz również rozdawać klientom chusteczki dezynfekujące. Chusteczki mogą pomóc w zwalczaniu zarazków na wózkach, koszykach, a nawet gałkach do drzwi.

4. ZAKRYJ USTA RĘKAWEM LUB ŁOKCIEM.

Pewnie zdarzyło Ci się widzieć, jak klient kaszle w rękę przede podaniem Ci swojej karty kredytowej. Nikt nie chce zacząć dnia w ten sposób…
Kiedy musisz kaszlnąć lub kichnąć, nie powstrzymuj tego na siłę 😊 Po prostu zakryj usta rękawem lub łokciem. Następnie umyj ręce lub użyj środka dezynfekującego do rąk, aby usunąć resztki zarazków. Zamiast wstydzić się swoich kichnięć, skorzystaj z tego jako okazji do dania dobrego przykładu!

5. ZNAJDŹ ZASTĘPSTWO.

Jeśli masz gorączkę i źle się czujesz, nie próbuj zgrywać bohatera na siłę i iść do pracy. Zamiast tego, przekaż zmiany komuś, kto jest zdrowy i chce przepracować dodatkowe godziny. Na pewno znajdzie się ktoś, kto w tych trudnych czasach chce dorobić parę złociszy 😊
Twój szef zrozumie - a twoi współpracownicy i klienci docenią, że nie chciałeś rozprzestrzeniać zarazków. Podwójne zwycięstwo, bo nie musisz iść do pracy, a jeszcze wszyscy są za to wdzięczni…

6. UNIKAJ STYGMATYZOWANIA PRACOWNIKÓW

Pracodawcy nie powinni oceniać ryzyka tylko z powodu czyjegoś pochodzenia. To, że ktoś pochodzi z Azji jeszcze nie znaczy, że automatycznie będzie roznosił zarazki… Starajmy się myśleć rozsądnie. Jeśli masz jakieś pytania, skonsultuj się z działem kadr lub działem prawnym, aby upewnić się, że menedżerowie tworzą sprawiedliwe grafiki. Ponadto, pamiętaj że we współpracy z zespołem HR musisz zachować poufność na temat tożsamości ludzi chorych na COVID-19.

INTELIGENTNE PLANOWANIE W KAŻDEJ SYTUACJI

Kadra kierownicza oraz właściciele placówek potrzebują odpowiednich narzędzi, aby dostosować swoje planowanie do pojawiających się problemów. Nie oszukujmy się, czasy nie są łatwe i zmienna sytuacja często wpływa na nasze planowanie. Jednak to jeszcze nie oznacza porażki! Wystarczy odrobina elastyczności i modyfikacji pewnych procesów, aby znosić lepiej obecną sytuację.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie zarządzać swoim planowaniem:

  • Komunikuj się skutecznie. Ważne jest, abyś utrzymywał bieżący kontakt ze swoim zespołem. Wiedząc, że sytuacja może się szybko zmienić, używaj portali pracowniczych, aby łatwo nadawać wiadomości. Utrzymywanie wszystkich pracowników w sieci jest kluczem do uniknięcia paniki lub rozprzestrzeniania błędnych informacji. Może to również być kanał rozładowania atmosfery śmiesznymi memami i w związku z tym – rozładowania napiętej atmosfery 😊
  • Uczciwie rozdzielaj zmiany. Rosną obawy dotyczące spędzania czasu w miejscach publicznych, więc z pewnością zaczniesz zauważać spadek obrotów, co z kolei doprowadzi do tego, że Twoje zapotrzebowanie kadrowe się zminimalizuje. Aby uchronić swój zespół od niechcianego obciążenia finansowego, ważne jest zapewnienie członkom równej minimalnej ilości zmian. Dobrym pomysłem jest zautomatyzowanie swoje planowania, aby pomóc w rozdzielaniu zmian sprawiedliwie i szybko.
  • Śledź i zastępuj nieobecności. Ostatnią rzeczą, której chcesz w aktualnej sytuacji, jest posiadanie braków kadrowych, lub, co gorsza, chorego pracownika, który przyszedł do pracy, ponieważ nie ma nikogo, kto mógłby przejąć jego zmianę. Korzystaj z bieżących kanałów komunikacyjnych, aby szybko zastąpić niedomagającego pracownika.
  • Zoptymalizuj swoje koszty pracy. Planowanie musi być dopasowane do zmieniającej się sytuacji biznesowej. Dostosuj zapotrzebowanie na siłę roboczą do prognoz sprzedaży, aby zmniejszyć koszty wynagrodzeń i zoptymalizować poziom zatrudnienia, tak abyś miał tylko tych pracowników, których potrzebujesz - kiedy ich potrzebujesz. W obecnej sytuacji nie wszyscy chcą pracować, więc nieco ułatwi to Twoje zadanie 😊

ZADBAJ O BEZPIECZEŃSTWO SWOJEGO ZESPOŁU.

Jeśli pracujesz w pubie, sklepie sprzętowym lub w kawiarni, to łatwo zapomnieć o fakcie, z iloma osobami Twój personel wchodzi w interakcję. I choć nie możesz mieć pewności, że każdy klient, który wchodzi do Twojego lokalu jest zdrowy, możesz pomóc swoim pracownikom zachować bezpieczeństwo.

7. CO KIEROWNICTWO RESTAURACJI MOŻE ZROBIĆ PODCZAS PANDEMII COVID-19

Wiele rozwiązań zostało już przedstawionych wcześniej, jednak warto zwrócić uwagę na to, które szczególne środki bezpieczeństwa powinny być stosowane w branży gastronomicznej.

Zaakceptuj wszystkie prośby o wolne z powodu choroby

  • Pamiętaj, że pracownicy nie potrzebują zwolnienia lekarskiego. Wolno im teraz zostać w domu na wyraźną prośbę.
  • Już nawet urzędnicy rządowi rozważają wprowadzenie nowych przepisów w celu wsparcia pracowników i przedsiębiorstw.

Rozwieś plakaty o właściwej higienie

  • Np. mycie rąk, unikanie dotykania oczu, ust, twarzy, odpowiednie oczyszczanie. Niby proste, ale każdemu przyda się przypominajka 😉

  • Pamiętaj o krótkich okresach kwarantanny dla wszystkich pracowników powracających z podróży

Objawy powinny być monitorowane przez 14 dni po powrocie do domu. Miej gotowe plany awaryjne - zastanów się, czy są rozdzielone dyżury, jeśli dojdzie do sytuacji, w której zabraknie ci pracowników. To prosta i skuteczna metoda na to, aby nie dopuścić do sytuacji w której chory pracownik zarazi ludzi w Twojej restauracji.

Zapewnij odpowiednie zapasy w restauracji w celu utrzymania czystości i higieny. Upewnij się, że maski twarzowe i/lub chusteczki papierowe są dostępne na terenie zakładu. Najlepiej też rzucaj okiem, czy ktoś ich sobie nie „pożycza” 😉 Niestety nawet w takim okresie ludzie bywają nieuczciwi.

Jeżeli personel wykaże jakiekolwiek objawy, należy odesłać go do domu (gorączka, kaszel, duszność i trudności z oddychaniem). Może to być oczywiście tylko grypa lub przeziębienie, jednak w obecnej sytuacji lepiej dmuchać na zimne.

Skupiaj się na innych kanałach przychodów. Skoncentruj się na innych kanałach, takich jak dostawa przez strony trzecie. Niektóre instytucje obsługują aktualnie więcej klientów niż wcześniej dzięki promocji ich dostawy przez strony trzecie! Oferuj zniżki przy dostawie/ odbiorze. Kto nie lubi zniżek?! No właśnie.

Korzystaj z mediów społecznościowych w celu dostarczania gościom aktualnych informacji

  • Napisz o wszelkich nowych procedurach, jakie stosuje Twoja restauracja. Goście będą uspokojeni, że jedzenie z Waszej placówki jest nieskazitelne.
  • Wykazuj czystość, np.: personel noszący rękawiczki, dezynfekcja restauracji, itp. Może nawet trochę czyściej niż przed pandemią 😉
  • Zachęcaj gości do składania zamówień na wynos lub dostawę. Skuteczna reklama znacznie podbije liczbę Twoich zamówień przez internet, co przynajmniej częściowo zrekompensuje brak stacjonarnych Klientów. Jeśli masz pytania dotyczące tego, jak inni liderzy w branży handlowej i gastronomicznej radzą sobie w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, zwróć się bezpośrednio do nas!
comments powered by Disqus