Konsumencie – sprawdź, jakie są Twoje prawa

Niemal każdy każdy z nas coś kupuje. Począwszy od rzeczy prozaicznych, jak np. podstawowe artykuły spożywcze, a skończywszy na samochodach czy drogiej elektronice. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że chroni ich specjalna ustawa o sprzedaży konsumenckiej.

Szczególne warunki sprzedaży konsumenckiej – co je charakteryzuje?

Zakłada się, że istnieje duża dysproporcja w zakresie wiedzy czy zaplecza prawniczego pomiędzy firmą sprzedającą tysiące różnych produktów a konsumentem, który nabywa pojedyncze egzemplarze. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży ma bronić konsumenta i dawać mu do ręki oręż do walki o swoje interesy. Gdyby takie przepisy nie istniały, byłoby bardzo trudnym dochodzenie swoich praw przez pojedyncze osoby.

Ustawa konsumencka – w jakich sytuacjach nie ma zastosowania?

Trzeba pamiętać, że przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie obowiązują w przypadku, kiedy jedna firma kupuje jakąś rzecz ruchomą od drugiej. Podobnie jest w sytuacji, kiedy jeden konsument (osoba prywatna) nabywa coś od drugiego konsumenta. Umowa konsumencka ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy kupującym jest prywatny konsument, a sprzedającym firma, która dokonuje sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nowe przepisy konsumenckie – jakie są Twoje prawa?

Jedną z podstawowych sytuacji, kiedy nabywca staje się poszkodowanym, jest niezgodność towaru z umową. Zgodnie z przepisami, konsument może wówczas wybierać spośród czterech rozwiązań:

  • naprawa towaru;
  • wymiana na nowy egzemplarz;
  • obniżenie ceny;
  • odstąpienie od umowy.

W przypadku tego ostatniego, odnotowana wada w towarze musi być istotna.

Otrzymana reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową nie może zostać przez przedsiębiorcę zignorowana – musi on odpowiedzieć na nią, ale nie zawsze wiąże się to ze spełnieniem żądań konsumenta:

W przypadku żądania naprawy bądź wymiany towaru przedsiębiorca może odmówić, jeżeli wiązałoby się to ze zbyt dużymi kosztami lub było niemożliwe do zrealizowania;
W przypadku żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy przedsiębiorca może takich żądań nie uznać, a w zamian zaproponować wymianę towaru lub jego naprawę.

Reklamacja z tytuły rękojmi czy gwarancja?

Warto pamiętać, że reklamacja towaru z tytułu rękojmi jest zawsze możliwa. Niezależnie od tego, jaką ruchomość się nabyło, można dochodzić swoich praw w ten sposób. Inaczej będzie w przypadku gwarancji – jej udzielenie zależy jedynie od dobrej woli producenta (gwaranta). Co więcej, zapisy regulaminu mogą zawierać liczne wyłączenia odpowiedzialności, czyli sytuacje, w których gwarancja nie obowiązuje. Dlatego też warto zapoznać się treścią dokumentu jeszcze przed rozpoczęciem użytkowania sprzętu. Unika się w ten sposób przykrych niespodzianek. Częstą przyczyną odmowy uznania roszczenia gwarancyjnego jest niewłaściwe użytkowanie produktu. W takiej sytuacji wymiana towaru na nowy czy zwrot kosztów nabycia nie będą możliwe, a ewentualną naprawę konsument będzie musiał pokryć z własnej kieszeni.

comments powered by Disqus