
CEIDG-1 – o nim nie zapominaj, gdy zakładasz własne przedsiębiorstwo!
Przeczytaj w: 2 minuty
ostatnia aktualizacja: 08/02/2021
Na pozór mogłoby się wydawać, że zarejestrowanie nowo powstałego przedsiębiorstwa to sprawa niebywale skomplikowana i wymagająca. W rzeczywistości większość formalności da się załatwić za pośrednictwem złożenia w urzędzie jednego formularza: CEIDG-1. Czym jest i co należy wiedzieć na jego temat? Sprawdź, nim podejmiesz decyzję o założeniu przedsiębiorstwa!
Czym jest CEIDG?
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, w skrócie CEIDG, to elektroniczny rejestr przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Polski. Od lipca 2011 roku każda osoba, która zakłada własną firmę, zobowiązana jest do wypełnienia wniosku o nazwie CEIDG-1, a on automatycznie zapisuje ją w powyższym systemie.
Prowadzenie rejestru CEIDG w dużej mierze upraszcza cały proces rozpoczynania działalności gospodarczej, niwelując konieczność rejestracji firmy w dedykowanym urzędzie gminy. W zamian przedsiębiorcy otrzymują możliwość zarejestrowania swojego biznesu nawet bez wychodzenia z domu. Inna, istotną zaletą jest nieograniczony dostęp do baz danych, za pomocą których w kilka chwil można potwierdzić istnienie danej firmy na terenie kraju. Idealne rozwiązanie dla początkujących!
Jakie dane są niezbędne we wniosku CEIDG-1?
Wniosek CEIDG-1 stanowi swego rodzaju kontakt podatnika z urzędem. To właśnie za jego pomocą może on zarejestrować nową działalność gospodarczą, zgłosić zmiany zaistniałe w firmie, jak również poinformować o zawieszeniu czy zlikwidowaniu przedsiębiorstwa. Niezależnie od przyczyny składania wniosku CEIDG-1 właściciel firmy powinien dobrze zapoznać się z zasadami jego wypełniania. Do wykonania tego niezbędne mu będą następujące informacje:
- dane osobowe (imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców),
- dane kontaktowe (nr telefonu, e-mail),
- rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości,
- PESEL,
- NIP i REGON (jeżeli zostały już nadane),
- adres zamieszkania oraz adres zakładanej działalności,
- nazwę rejestrowanego przedsiębiorstwa,
- datę rozpoczęcia działalności,
- informacje o ubezpieczeniu,
- dane właściwego urzędu skarbowego.
Poza powyższymi informacjami obowiązkiem przedsiębiorcy jest podanie tak zwanych kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), za pomocą których określi on rodzaj sprawowanej działalności. Kody PKD są dowolne i muszą jak najlepiej odzwierciedlać to, czym dana firma będzie się zajmować. Każdy przedsiębiorca może podać ich maksymalnie 9. Ponadto niezbędnym elementem wniosku CEIDG-1 jest określenie przewidywanej liczby zatrudnianych pracowników
Oprócz zarejestrowania firmy właściciel zostaje także automatycznie zgłoszony do ZUS-u jako płatnik składek. Obecnie rejestracji tej można dokonać na trzy sposoby: w urzędzie (osobiście lub przez pełnomocnika), telefonicznie oraz poprzez odpowiedni formularz elektroniczny. Głównym zamierzeniem systemu CEIDG jest bowiem ułatwianie przedsiębiorcom zadania, jakim jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej, jak również usprawnienie kontaktu z właściwym urzędem.
14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.