Work-life balance – czym jest i jak skutecznie wdrożyć go w firmie?
Przeczytaj w: 3 minuty
ostatnia aktualizacja: 24/04/2024
Choć o koncepcji work-life balance zrobiło się głośno w ostatnich latach, nie jest to bynajmniej nowe zjawisko. Idea ta powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w odpowiedzi na coraz większy pracoholizm prowadzący do wypalenia zawodowego. W artykule omawiamy korzyści, jakie niesie na sobą promowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, a także sposoby na skuteczne wdrożenie jej w Twojej firmie.
Sprawdź, co znajdziesz w artykule:
Czym jest work–life balance?
Work–life balance to odpowiednia proporcja pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Możesz ją osiągnąć, gdy praca nie wpływa negatywnie na życie osobiste, a sprawy osobiste nie przyczyniają się do niższej efektywności w pracy. Pamiętaj, że nie ma jednego sprawdzonego przepisu na zachowanie work-life balance. Harmonijne łączenie pracy z innymi sprawami może wyglądać dla każdego inaczej. Jako pracodawca możesz jednak wprowadzić działania, które pomogą Twoim pracownikom w osiągnięciu work-life balance. Ułatwieniem w zachowaniu balansu są także tegoroczne zmiany w Kodeksie pracy.
Co zakłada dyrektywa work-life balance?
26 kwietnia 2023 roku weszła w życie implementacja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy, zwana potocznie dyrektywą work-life balance. Jej celem jest wyrównanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, a także łatwiejsze osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców.
Nowe przepisy zakładają między innymi:
- wprowadzenie bezpłatnego urlopu opiekuńczego,
- wydłużenie urlopu rodzicielskiego do 41 tygodni, z czego zarówno matka, jak i ojciec otrzymają na wyłączność co 9 tygodni urlopu, których nie będą mogli przenieść na drugiego z rodziców,
- możliwość wykorzystania płatnego urlopu ojcowskiego do 12. miesiąca życia dziecka,
- zwolnienie z powodu działania siły wyższej w wymiarze 2 dni (lub 16 godzin),
- konieczność podania przez pracodawcę powodu wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony,
- prawo do równoległego zatrudnienia w innej firmie (jeśli nie został podpisany zakaz konkurencji),
- prawo do szkolenia, jeśli wymaga tego określone stanowisko pracy.
Dlaczego warto promować work-life balance?
Jako pracodawca powinieneś(-naś) ułatwiać pracownikom osiągnięcie work-life balance. Przede wszystkim odpowiednia równowaga wpływa bezpośrednio na motywację pracowników oraz lepsze samopoczucie, co przekłada się na większą produktywność i osiąganie lepszych wyników. Pamiętaj, że zostawanie po godzinach nie zawsze oznacza lepszą pracę – często wypoczęty pracownik jest w stanie zrobić więcej pracy z lepszym rezultatem w dużo krótszym czasie niż przepracowany pracoholik pracujący również po godzinach. Brak dbania o odpowiedni work-life balance pracowników szybko prowadzi do wypalenia zawodowego, które z kolei prowadzi często do tzw. quiet quittingu.
Poziom zadowolenia powiązany z poczuciem satysfakcji z pracy wpływa nie tylko na obecnych pracowników, ale też na wizerunek pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów. Obecnie coraz więcej pracowników przykłada dużą wagę do polityki firmy i elastycznego łączenia pracy z życiem prywatnym.
Przykładowe zachowania, które pomogą zachować work-life balance w Twojej firmie
Będąc pracodawcą, masz bezpośredni wpływ na wdrożenie działań pomagających zachować równowagę w życiu zatrudnionych osób. Poniżej znajdziesz 7 wskazówek, które możesz zastosować w swojej firmie. Pamiętaj, aby dopasować je do potrzeb Twoich pracowników.
Promowanie aktywności fizycznej
Aktywność fizyczna ma bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne Twoich pracowników. Dlatego wiele firm decyduje się na wsparcie zatrudnionych w tym aspekcie, oferując benefity sportowe. Mogą one przybierać różne formy – od dofinansowania popularnej karty MultiSport po firmowe wyjścia na squasha.
Elastyczne godziny pracy
Dla niektórych pracowników praca w stałych godzinach może powodować stres związany koniecznością godzenia obowiązków zawodowych z innymi sprawami, zwłaszcza jeśli są rodzicami lub studentami. Ułatwieniem realizacji codziennych obowiązków w życiu prywatnym może stać się elastyczny czas pracy.
Weź też pod uwagę, że praca przez 8 godzin z rzędu nie jest zbyt efektywnym rozwiązaniem. Pracownicy często nie są fizycznie w stanie skupić się na wykonywanej pracy przez tyle godzin z rzędu i jednocześnie są w stanie wypełnić wszystkie obowiązki w znacznie krótszym czasie. Dlatego rozważ, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zadaniowego trybu pracy w swojej firmie.
Możliwość pracy zdalnej
Jeśli tylko charakter pracy na to pozwala, warto umożliwić pracownikom pracę zdalną lub hybrydową. Pamiętaj, że nie wszyscy pracownicy pracują efektywniej z biura. Dla wielu osób dojeżdżających do miejsca zatrudnienia praca chociaż 1 czy 2 dni w tygodniu na home office jest ogromną oszczędnością czasu, którą mogą przeznaczyć na spędzanie czasu z rodziną bądź relaks.
Planowanie czasu pracy z uwzględnieniem dyspozycyjności
Jeśli w Twojej firmie funkcjonuje zmianowy system pracy, układając grafik pracy, uwzględnij dyspozycyjność swoich pracowników. Dzięki temu będą oni mogli zaplanować z powodzeniem swoje pozostałe obowiązki.
Warto także z wyprzedzeniem planować czas pracy, zwłaszcza w okresach urlopowych. Dobrze przygotowany plan urlopów, że Twoja firma będzie funkcjonować na najwyższym poziomie nawet w okresie wakacyjnym, a pracownicy będą mieli szansę na wypoczynek bez stresu o niezrealizowane projekty.
W planowaniu czasu pracy mogą Ci pomóc różnego rodzaju aplikacje. Jedną z nich jest aplikacja Kadromierz, która efektywny ułoży grafik pracy na podstawie zapotrzebowania, dyspozycyjności pracowników, a także wniosków urlopowych.
Dowiedz się więcej o grafiku pracy w Kadromierzu.
Badanie satysfakcji pracowników
Regularnie sprawdzaj, czy koncepcja work life balance działa dobrze w Twojej firmie. Choć może wydawać Ci się, że Twoi pracownicy mają zapewnioną równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, niekiedy w praktyce może okazać się zupełnie odwrotnie. Pamiętaj, że żadne benefity nie zastąpią odpowiedniej organizacji pracy.