Pokolenie Z na rynku pracy – przewodnik

Autor: Wiktoria Markiewicz

wpis dodany: 30/10/2023

Przeczytaj w: 4 minuty

ostatnia aktualizacja: 22/11/2023

Pokolenie Z stopniowo wkracza na rynek pracy. To generacja, która wychowała się w erze cyfrowej i jest niezwykle zaznajomiona z nowymi technologiami. Przedstawiciele pokolenia Z mają odmienne podejście do pracy i inne oczekiwania względem pracodawców. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej charakterystyce tego pokolenia oraz jego perspektywom na przyszłość.

Co to jest pokolenie Z i czym się charakteryzuje?

Na samym wstępnie weźmy pod lupę termin – pokolenie Z. Co to właściwie oznacza? Jaką grupę osób możemy sklasyfikować do tej generacji i czym się ona charakteryzuje? Otóż pokolenie Z nazywane również zoomerami, to osoby urodzone od roku 1995 do roku 2012. Jako pierwsi w historii dorastali w świecie, w którym technologia cyfrowa to codzienność. Nie wyobrażają sobie życia bez smartfonów, laptopów i stałego dostępu do Internetu. Dzięki temu mają szeroką wiedzę z zakresu obsługi komputerów, urządzeń mobilnych i nowych technologii, a także swobodnie poruszają się w świecie online. Internet stał się dla nich naturalnym środowiskiem, w którym zdobywają informacje oraz znajomości z całego świata.

Cechy pokolenia Z

Wielozadaniowość

Jednym z najbardziej charakterystycznych cech pokolenia Zet jest wielozadaniowość. Przedstawiciele tej generacji potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie i jest to dla nich w pełni naturalne. Nie stanowi dla nich problemu jednoczesne przesiadywanie na mediach społecznościowych, rozmowa z kimś i oglądanie serialu. Podobnie wygląda to w pracy. Monotonność może ich nudzić, więc warto zapewnić im różnorodność zadań na stanowisku pracy.

Indywidualizm i asertywność

Przedstawiciele generacji Z to zbiorowość indywidualistów, często nawet samotników, którzy mają w sobie dużą asertywność. Nie boją się odmawiać czy wyrażać swojej opinii. Cenią samorozwój i niezależność, a ich spojrzenie na świat cechuje realizm.

Mobilność i otwartość na nowości

Ludzi urodzonych w pełni scyfryzowanym społeczeństwie wyróżnia także otwartość na zmiany. Nie boją się oni nowości czy dalekich podróży. Wielu z nich decyduje się na wyjazd na drugi koniec świata, jeżeli tylko mają taką okazję i może to im pomóc w samorozwoju. Zdecydowanie nie zapuszczają korzeni jak wcześniejsze pokolenia Y czy X, którzy często całe życie spędzili w jednej firmie.

Perspektywy pokolenia Z na rynku pracy

Pokolenie Z ma ogromny wpływ na rynek pracy i może stanowić siłę napędową dla wielu branż. Jednak, aby wykorzystać ich umiejętności i zaangażowanie, pracodawcy muszą dostosować proces rekrutacji i zarządzania do oczekiwań tego pokolenia.

Jego przedstawiciele są bardzo świadomi swojej wartości na rynku pracy i mają wysokie wymagania wobec pracodawców. Ważne dla nich są takie wartości jak elastyczność, równowaga między pracą a życiem prywatnym, możliwość rozwoju i kreatywności. Pracodawcy muszą zaoferować im atrakcyjne warunki pracy oraz możliwość realizowania pasji i zdobywania nowych umiejętności.

Równowaga między pracą a życiem prywatnym

Charakterystyczną cechą pokolenia Z na rynku pracy jest dążenie do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Młodzi ludzie nie są skłonni poświęcać całego swojego czasu i energii na pracę, więc narzucenie im nadmiaru obowiązków czy notoryczne zlecenie wymagających projektów może negatywnie odbić się na ich samopoczuciu, a w konsekwencji efektywności ich pracy. Pracodawcy muszą zdawać sobie sprawę, że dla przedstawicieli pokolenia Z bardzo ważne jest zdrowie psychiczne. Jeśli w ich miejscu pracy nie będzie harmonii między życiem zawodowym a osobistym, z pewnością szybko z niej zrezygnują.

Sprawdź, czym jest work-life balance oraz jak zachować równowagę w życiu prywatnym i zawodowym.

Praca zdalna i elastyczność

Dla Pokolenia Z bardzo ważna jest możliwość pracy zdalnej oraz jej elastyczność. Młode osoby nie chcą tracić czasu na długie dojazdy, więc mając wybór między pracą z biura a pracą z domu – częściej wybiorą tę drugą opcję, nawet jeśli wiążę się z nieco niższym wynagrodzeniem. Warto więc zapamiętać, że pokolenie Z ceni sobie komfort i zapewnić go im, jeśli istnieje taka możliwość.

Wysokie ambicje

Ludzie urodzeni w latach 1995-2012 od najmłodszych lat upewniani są w tym, że najważniejsze jest doświadczenie zawodowe, a wykształcenie zaczyna być drugoplanowe. W związku z tym pokolenie Z jest bardzo ambitne i poszukuje rozwoju także w miejscu pracy. Duży procent tej generacji bardzo szybko obiera drogę zawodową i zaczyna staż czy praktyki w młodym wieku, dzięki czemu szybko zdobywa kluczowe kompetencje. Jeśli pracodawca nie zapewnia odpowiedniego rozwoju, istnieje duża szansa na szybkie pożegnanie się z firmą przez młodego pracownika.

Zarządzanie pokoleniem Z

Zarządzanie pokoleniem Z wymaga od liderów elastyczności i otwartości na innowacje. Pracodawcy powinni zdawać sobie sprawę, że przedstawiciele tego pokolenia mają inne oczekiwania i potrzeby niż poprzednie generacje. Ważne jest, aby budować partnerskie relacje z pracownikami i uwzględniać ich opinie i sugestie.

Liderzy powinni również dbać o dobre relacje między pracownikami, promować atmosferę wzajemnego szacunku i współpracy. Przedstawiciele pokolenia Z doceniają pracę zespołową i cenią sobie możliwość współpracy oraz wymiany pomysłów. Ważne jest także, aby liderzy byli wrażliwi na potrzeby i dobro pracowników. Powinni być gotowi słuchać i rozumieć, jakie są oczekiwania i problemy przedstawicieli pokolenia Z. Wsparcie i empatia są kluczowe dla skutecznego zarządzania tym pokoleniem.

Feedback

Pokolenie Z w relacji z pracodawcą stawia między innymi na regularny feedback. Według badania Indeks Doceniania z 2019 r., respondenci, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Jeśli młody pracownik dobrze wykonał swoje zadanie, koniecznie trzeba mu o tym powiedzieć.

Kreatywność i innowacyjność

Generacja Z pragnie, aby przełożeni potrafili m.in. docenić kreatywność i innowacyjność. Często to właśnie młode pokolenia wprowadzają do firmy nowe pomysły i nowatorskie rozwiązania. Z tego względu warto dać pracownikom przestrzeń do przekazywania swoich przemyśleń i swobodnego działania.

Przy tym wszystkim nie zależy jednak zapominać o akceptacji błędów, które zawsze zdarzają się zawsze w przypadku eksperymentowania i poszukiwaniu nowych rozwiązań.

Zaufanie

W zarządzaniu osobami z pokolenia Z bardzo jest również zaufanie. Pracownicy z tej generacji nie chcą być traktowani jak maszyny do pracy, lecz jak partnerzy biznesowi. To oznacza, że powinni mieć możliwość wpływania na decyzje dotyczące ich pracy i czuć, że są ważnym elementem organizacji.

Pokolenie Z – podsumowanie

Każde pokolenie wyróżniają jakieś wspólne cechy, które determinują ich preferencje, tryb pracy i inne kwestie związane z zatrudnieniem. W przypadku pokolenia Z mamy do czynienia z grupą młodych ludzi, którzy wyróżniają się swoją znajomością nowoczesnych technologii, dążeniem do rozwoju osobistego i równowagi między pracą a życiem prywatnym. Mają oni wysokie wymagania wobec pracodawców i oczekują atrakcyjnych warunków pracy oraz możliwości realizowania swoich pasji.

Pracodawcy muszą dostosować swoje strategie rekrutacyjne i zarządzania, aby przyciągnąć i zatrzymać przedstawicieli pokolenia Z na rynku pracy. Zarządzanie tym pokoleniem wymaga elastyczności, otwartości na nowatorskie rozwiązania oraz wsparcia i empatii dla pracowników. Pokolenie Z ma ogromny potencjał i może stanowić siłę napędową dla przyszłościowych przedsiębiorstw.

Z tego względu warto iść z duchem czasu i zacząć wprowadzać do swoich firm innowacyjność np. nowoczesne zarządzanie i planowanie pracy online. Kadromierz oferuje szereg funkcjonalności m.in.: rejestrację czasu pracy, grafik pracy online czy elektroniczne wnioski urlopowe. Z pewnością jego zalety doceni nie tylko pokolenie Z, ale także starsze generacje, którym Kadromierz ułatwi pracę.

Grafika przedstawiająca tablet i laptopa.
4.8/5 - (5 opinie)
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.