CASE STUDY

Od elastycznych grafików po profesjonalne zarządzanie czasem pracy z Kadromierzem

Firma
Miniciti
Branża
Edukacja
Liczba lokalizacji
1
Liczba pracowników
ok. 100
main-image

Czy mogą Państwo opisać ideę i wartości związane z MINICITI oraz opowiedzieć o swoim projekcie?

MINICITI to pierwsze w Polsce miasteczko edukacyjne stworzone z myślą o dzieciach w wieku 7-15 lat. To przestrzeń, w której dzieci uczą się przez działanie – wcielają się w role zawodowe, pracują na profesjonalnym sprzęcie i doświadczają, jak wygląda świat dorosłych. Mogą zostać lekarką, strażakiem, inżynierką, policjantem czy dziennikarką i sprawdzić się w praktycznych zadaniach w realistycznie zaprojektowanych miejscach pracy.

W miniciti dzieci i młodzież uczą się także podstaw przedsiębiorczości. Za wykonaną pracę otrzymują wypłatę w lokalnej walucie – miniasach, od której odprowadzają podatek. To uczy je, jak działa system wynagrodzeń i budżet domowy. Zarobione miniasy mogą wydać w sklepiku miniciti na prawdziwe produkty, które zabierają do domu, lub zdecydować się na oszczędzanie. Dzieci samodzielnie planują wydatki, przeliczają, co się opłaca i podejmują decyzje. To ich pierwsze realne doświadczenie zarządzania pieniędzmi. I często pierwszy zakup za własnoręcznie zarobione środki, co wywołuje mnóstwo radości i dumy.

MINICITI działa jako biznes społeczny (social business) – środki z zakupionych biletów przeznaczamy na wsparcie dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym, dla których prowadzimy warsztaty zawodowe w miasteczku bez żadnych opłat.

Dzięki temu edukacja zawodowa i finansowa trafia także do tych, którzy na co dzień mają do niej utrudniony dostęp. To miejsce, które inspiruje, uczy samodzielności i otwiera przed dziećmi nowe perspektywy – w mądry, praktyczny i atrakcyjny sposób.

Dziecko liczy zabawkowe pieniądze przy ladzie z liczarką banknotów w edukacyjnym centrum rozrywki

Jak Kadromierz wspiera Was w codziennej pracy?

Przeważająca grupa instruktorów MINICITI to młodzi dorośli – osoby, które są w trakcie zdobywania wykształcenia. Studiują, uczą się, a my jesteśmy dumni, że jednocześnie chcą podejmować pracę w MINICITI. Są to osoby bardzo zdolne, wyróżniające się zaangażowaniem, zorganizowaniem, kreatywnością i życzliwym podejściem do dzieci. Z wielu powodów chcą pracować, ale nie kosztem innych ważnych dla siebie spraw.

Ze względu na obowiązki związane ze zdobywaniem wykształcenia, różne potrzeby samorozwoju i wypracowania różnorodnych doświadczeń, nasi pracownicy potrzebują elastycznego czasu pracy, dostosowanego do nieregularnych godzin czy nieregularnych dni, które determinuje plan zajęć na uczelni. Chcą praktykować nabywaną wiedzę, rozwijać swoje doświadczenie a MINICITI to zapewnia dzięki elastyczności zatrudnienia.

Jesteśmy przestrzenią dającą pole do doświadczeń zawodowych zarówno dzieciakom, o czym właśnie mówili Hubert i Karolina, jak i naszym instruktorom. Założyliśmy od początku, że chcemy odpowiedzieć na potrzeby młodych dorosłych, tym samym przyczyniać się do rozwoju elastycznego rynku pracy dla młodych. Praca w niepełnym wymiarze godzin jest poszukiwana, a niestety nie jest to bardzo rozwinięty segment w Polsce. Chcemy dawać możliwość dobrych praktyk pracy z dziećmi i młodzieżą, żeby absolwenci kierunków związanych z nauczaniem oraz wspieraniem ich mogli umacniać się w przekonaniu, że taka praca jest wartościowa. Często słyszymy i widzimy na różnych przykładach, jak bardzo potrzebujemy kolejnych kadr mądrych, ciepłych i życzliwych nauczycieli, pedagogów, trenerów, psychologów, lekarzy i adeptów różnych profesji, którzy będą wspierać dzieci i młodzież. Dlatego studenci bardzo różnych kierunków mogą znaleźć pracę – dzięki różnorodności stanowisk zawodowych, miasteczko ma takie możliwości.

Mamy w zespole między 80 a 100 osób, którym trzeba przyporządkować od 20 do 25 różnych funkcji. Każda z nich wyznacza inne, dogodne dla siebie, dni i godziny pracy. Ułożenie grafiku zmian jest jak sudoku. Kadromierz odpowiada na nasze potrzeby i dlatego zdecydowaliśmy się, by spróbować z nim pracować – żeby dzięki Waszej aplikacji sprawniej odpowiadać na liczne wyzwania organizacji pracy.

Kadromierz jest bardzo czytelnym systemem. Zawiera kolorowe oznaczenia, ma konkretne przejścia, każdy detal jest dopieszczony. Gdy mamy rotację pracowników, wdrożenie nowej osoby w system pracy z Kadromierzem nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Nowo wdrożone osoby raczej nie popełniają błędów, bo dla nich wszystko też jest czytelne i intuicyjne.

Oprócz tego, że Kadromierz jest czytelny i przejrzysty dla pracowników, jest też intuicyjny i prosty w obsłudze dla nas, czyli osób, które układają grafik. Dzięki funkcjom Kadromierza możemy znaleźć odpowiednią liczbę godzin osobom z różną dyspozycyjnością. Szczególnie przy tak dużej liczbie pracowników w zespole. Przy żonglowaniu takimi liczbami, Kadromierz i jego czytelność, są naprawdę dużym ułatwieniem. Gdyby szata graficzna nie była tak dobrze zaprojektowana, myślę, że układanie grafiku dla wielu osób, z których część ma niewielką dostępność, byłoby jak szachy 6D, a tak są to tylko szachy 5D. Kadromierz poprawia efektywność wykonywania tego zadania.

Kadromierz pomaga nie tylko przy tworzeniu grafiku, ale także, gdy grafik mamy już gotowy. Możliwość zorientowania się, czy danego dnia wszystko się zgadza, czy może jednak potrzebujemy kogoś jeszcze, jest bardzo przydatna.

Czy przed Kadromierzem używaliście innego programu do zarządzania czasem pracy i jeśli tak, to jakie różnice zauważyliście już po wdrożeniu Kadromierza?

W MINICITI od razu zaczęliśmy działać z Kadromierzem.

Kadra zarządzająca MINICITI miała już różne doświadczenia zawodowe w budowaniu grafików dla różnych grup i podjęła decyzję, że powinniśmy oprzeć się na profesjonalnym narzędziu.

Kolorowe miniaturowe miasteczko z remizą, urzędem i dużym sztucznym drzewem w środku centrum edukacyjnego

Jakie funkcje Kadromierza są najbardziej przydatne dla pracowników MINICITI?

Jedną z najbardziej przydatnych funkcji dla tworzących grafik, jak i jego odbiorców, jest funkcja „otwarte zmiany”. Dzięki niej w krótkim czasie, bez komunikacji na innych komunikatorach, można znaleźć osoby na zastępstwo za daną osobę albo po prostu dodatkową osobę do pracy, jeśli jest taka potrzeba. Pracownicy dostają powiadomienie i mogą się zdecydować na przejęcie takiej zmiany. Jest to przejrzyste i proste dla nas – osób, które układają grafik. Pracownicy mogą samodzielnie wybierać i dostosowywać sobie godziny do szybko zmieniającej się dostępności. Plany potrafią zmieniać się szybko, więc to dobra opcja, żeby na bieżąco wdrażać zmiany.

Korzystamy też z funkcji „wymiana zmian”, ale zdecydowanie częściej używana jest opcja „otwarte zmiany”.

Bardzo wygodną funkcją jest też możliwość sprawdzenia historii edycji zmian. Wtedy, jeżeli pojawią się ewentualne nieprawidłowości w grafiku, zawsze można dotrzeć do tego, kto edytował tę zmianę. To też pozwala po prostu na kontrolę grafiku.

Pośród funkcji Kadromierza, które pomagają zarówno osobom, układającym grafik, jak i pracownikom, jest możliwość dodawania komentarzy do zmian. Jeżeli danego dnia ma być jakaś wyjątkowa sytuacja, na przykład ma nas odwiedzić liczniejsza niż zwykle wycieczka, albo grupa o specjalnych zapotrzebowaniach, to możemy umieścić taki komentarz w Kadromierzu. Nie ma potrzeby komunikacji z pracownikami poprzez inne kanały. Wszystko jest w Kadromierzu, w jednej strukturze. Kadromierz jest kompletnym narzędziem, nie potrzeba do niego dodatków.

Równie przydatną funkcją podczas układania grafiku jest możliwość kopiowania zmian. To bardzo intuicyjne – wystarczy jeden skrót klawiszowy. Ponadto Kadromierz zapamiętuje najczęstsze ustawienia i nie trzeba wpisywać wszystkich godzin i zmian każdej osobie manualnie. Wystarczy wybrać dany przedział czasowy z dostępnych możliwości.

Jednocześnie odpowiadamy na postulat ze strony pracowników o różnorodność zmian, żeby można było zmieniać miejsca pracy. MINICITI daje pracownikom możliwość rotowania – osoby są przygotowane do pracy instruktorskiej w różnych zawodach, więc nie muszą cały czas być w tym samym miejscu. Oczekują od układających grafik, że w ciągu tygodnia będą mogli prowadzić różne zajęcia, żeby w pracy było ciekawiej.

Dobrą opcją przy tworzeniu grafiku jest to, że mamy możliwość selektywnego ustawiania ustalonych w MINICITI ról zawodowych i organizacyjnych. Dzięki temu mamy większą przejrzystość w momencie, kiedy szukamy dostępnej w danej chwili osoby wyspecjalizowanej w konkretnej roli.

Bardzo wygodną cechą Kadromierza jest też to, że osoby uprawnione mogą zobaczyć grafik opublikowany i nieopublikowany. Dzięki temu można przeglądać to, co jest dopiero w fazie planów i ewentualnie nanieść poprawki.

Z naszych obserwacji wynika, że pracownicy korzystają z Kadromierza raczej w formie aplikacji na telefon. Zazwyczaj w wolnej chwili sprawdzają, kiedy mają zmiany oraz zapisują się na otwarte zmiany i wymieniają się zmianami. Wersja przeglądarkowa raczej jest używana przez menadżerów.

Dzieci pracują w reżyserce telewizyjnej, obserwując wiele ekranów i zarządzając produkcją

Jakie są plany dalszego rozwoju czasem pracy w MINICITI? Może jakieś nowe funkcje do sprawdzenia?

Na pewno rzeczą, której oczekujemy i już prowadzimy w tej sprawie rozmowę z działem Kadromierza, jest dwuetapowa weryfikacja. Oczekujemy takiej możliwości, żeby logowanie na konta menadżerskie nie opierało się jedynie na haśle, ze względów bezpieczeństwa i lepszej kontroli grafiku.

Opowiadali

Kira, Hubert i Karolina

miniciti.pl

Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.