Sposoby na doskonalenie prezencji cz. 1

Autor: Kadromierz

wpis dodany: 20/09/2018

Przeczytaj w: 4 minuty

ostatnia aktualizacja: 23/11/2023

Dzięki naszym poradom dowiesz się jak rozwijać i dbać o swoją prezencję. Ułatwi Ci to zdecydowanie życie zawodowe oraz prywatne. Jest to pierwsza część porad, jakie dla Ciebie przygotowaliśmy w oparciu o swoje doświadczenia oraz posiłkując się książkami wybitnych znawców tej umiejętności.

W dzisiejszych czasach prezencja staję się coraz ważniejszym elementem w pracy, jest to jedna ze zdolności, którą każdy w sobie posiada, natomiast nie każdy ją rozwija. Jest umiejętnością miękką, która pozwala zarówno na osiąganie sukcesów w pracy, jak i w życiu prywatnym. Stanowi nieodłączny element naszego życia społecznego.

Nasz codzienny ubiór w każdym przypadku bywa przemyślany, nawet jeżeli nie zwracamy na to uwagi. Każdy z nas stając przed decyzją wyboru, w co ubierze się na odpowiednią okazję ma w głowie pewien schemat, który posiada pewne ramy określające to, jak powinien przyjść ubrany, jak się zachowywać oraz co mówić i przede wszystkim jak mówić. W szczególności mowa – język jest kluczem do osiągnięcia porozumienia w każdej sytuacji komunikacyjnej, w jakiej zostaniemy postawieni.

Kiedy idziemy do banku, do kina, czy na spotkanie z drugą osobą zazwyczaj nasz strój, mowa, zachowanie czy działania są inne. Właśnie te bliżej nieokreślone, często też nieświadome strategie pozwalają nam uzyskać pozytywny rezultat sytuacji komunikacyjnych. Omówimy dzisiaj szerzej dwa podstawowe elementy prezencji, które pomogą wam doskonalić się w komunikacjach oraz osiągać sukcesy w życiu zawodowym oraz w życiu prywatnym.

Sprawdź, co znajdziesz w artykule:

Wygląd

Cecha, która stoi na czele zauważalnych elementów prezencji, jest to wszystko, co widać na pierwszy rzut oka, oraz są to też elementy poboczne, które mówią często o tym, kim jesteśmy. W kręgach kulturowych pozwalają na przynależenie do grupy bądź na pozostanie opozycją, chcąc nie chcąc i tak będziemy komunikować, ponieważ to nie my konstruujemy opinie innych ludzi o nas, tylko właśnie cała ta reszta.

Każdy człowiek z osobna konstruuje swój świat według możliwości swojego mózgu oraz według swoich potrzeb, które spełniając, daje obraz świata, w którym żyje. Do tego dochodzi również aspekt kulturowy oraz socjalizacyjny, dlatego też możemy przynajmniej przewidywać (z lepszym lub gorszym skutkiem) to jak będziemy postrzegani, jacy powinniśmy być na spotkaniu, w kinie, w restauracji czy też w środowisku pracy.

Do elementów wyglądu należy przede wszystkim wizerunek zewnętrzny, który obejmuje nasz język ciała, sposób poruszania się, strój, oraz dodatki — drobne elementy, często sygnalizujące przynależność do organizacji czy subkultury.

Warto zadbać o swój strój, element, który w pracy oprócz reklamy stanowi także wyznacznik kultury i sposobu myślenia organizacji, czy przedsiębiorstwa jako jednego wspólnie działającego organizmu. Firmy komunikują strojem w różny sposób, zaczynając od elementów graficznych takich jak logotypy, przez kolorystykę aż po wyrażanie filozofii marki za pomocą takich elementów jak wygląd koszuli, czy wygląd identyfikatora. Jedno powinieneś na pewno zapamiętać – jeżeli dbasz o strój, starannie dobierasz elementy ubioru, znasz kulturowe przyzwyczajenia w pewnych sytuacjach komunikacyjnych, wtedy z pewnością nie wypadniesz źle.

Kluczem do dobrego wyglądu, a co za tym idzie sukcesu, jest także twoje nastawienie, energia oraz pasja, z jaką wykonujesz pracę. Warto też wspomnieć o miejscu pracy, w którym codziennie obcujesz. Często wyznacznikiem twojego poziomu zaangażowania i podejścia do pracy jest stanowisko pracy. Zagracone biurko, na którym jest wiele elementów potrzebnych do pracy, nie musi być skazane na porażkę, ale pamiętaj, że zależy to od stanowiska, jakie zajmujesz. Biurko, które jest zagracone, może być źle odebrane przez klientów. Pamiętaj, wszystko z umiarem i wyczuciem.

Mowa

Drugim elementem, który jest wręcz tak samo ważny, a może i nawet ważniejszym jest mowa. Zastanów się, ile czasu masz na odpowiedź w rozmowie w cztery oczy oraz ile masz czasu na odpowiedź na to samo pytanie np. przez internet, w drodze konwersacji mailowej lub innej. Pośpiech może być dla Ciebie zgubny, więc o ile ubiór to pewne gotowe schematy i można ich się wyuczyć, o tyle w konwersacjach, oprócz istnienia wielu czynników takich jak treść czy sposób jej przekazywania, istnieje jeszcze najważniejszy dla nas czynnik, czyli język. Nie jest ani zły, ani dobry, natomiast z pewnością może być naszą bronią, ale także może utrudniać nam komunikacje.

W mowie możemy korzystać z gotowych schematów czy też z modulacji głosem. Dzięki temu możemy np. skorzystać ze zjawiska efektu kameleona, który polega na tym, że staramy się przyjąć podobne stanowisko. Przejmujemy sposób mowy naszego klienta, współpracownika czy szefa, możemy mówić inną treść, natomiast możemy mówić w taki sam sposób. Ważna jest obserwacja drugiej osoby, pozwolenie jej na pełną wypowiedź i słuchanie, ale też przyjęcie jej standardów wypowiedzi. Często też możemy wpaść w pułapkę, naszego głosu, kiedy to sposób wypowiedzi nieświadomie zdradzi nasze nastawienie.

Ogromnie ważnym elementem jest również dobór słów oraz wykorzystywany język w naszych wypowiedziach. Świetnym sposobem na rozwinięcie naszego słownictwa jest nie tylko czytanie ogromnej ilości książek, ale także ćwiczenia wypowiedzi, mówienie do lustra, zwracanie uwagi na szczególnie ważne zająknięcia, dykcje, na elementy, które sprawiają, że nasza wypowiedź, jest płynna i zrozumiała.

Nie zamykaj się w swoim świecie. Jeśli w ciągu całego dnia masz słuchawki na uszach, żyjesz w swoim telefonie, buszując po stronach internetowych, unikasz konwersacji to razem z brakiem ćwiczeń, zaniknie twoja umiejętność. Pokolenie millenialsów cierpi na brak umiejętności inicjowania „small talk”. Przykład tego można zauważyć np. w windzie lub innych sytuacjach bliższego kontaktu. Zamiast rozmowy, próby komunikacji zaglądamy w telefon, zegarek, często nie zwracając uwagi, która jest godzina, byle tylko zabić czas i wysiąść w windy. Gdy drzwi się otwierają, nadchodzi uczucie ulgi.

Nie bój się rozmawiać, spróbuj inicjować jak najwięcej konwersacji, poznawanie nowych ludzi i rozmowa z nimi nie tylko wpłynie na lekkość twoich wystąpień, ale też dostarczy Ci wielu ciekawych spostrzeżeń, które nigdy by cię nie naszły podczas słuchania ulubionej muzyki. Niepowodzenia to wspaniałe lekcje, natomiast pozytywne rezultaty nie pozwalają Ci się uczyć oraz zabijają twoją czujność.

Ważne w mowie jest też opanowywanie stresu oraz innych negatywnym emocji. Żaden szef czy też klient, nie chce wiedzieć o twoich problemach, a jeżeli już wie, to z pewnością nie chce znać szczegółów twoich perypetii życiowych. Pamiętaj, że każda z tych osób ma też swoje problemy, więc to im zapewne wystarczy. W dużym stopniu najczęstszym błędem popełnianym przez ludzi jest przenoszenie emocji, powstałych niekoniecznie w pracy, na konwersacje w środowisku pracy, zaczynając od szefa, przez współpracowników, aż po klienta. Staraj się tonować swoje emocje – te pozytywne, jak i negatywne – i nie przenoś ich na bezpośrednie konwersacje. Staraj się być empatyczny oraz słuchaj uważnie innych.

W kolejnej części porad postaramy się przybliżyć te mniej widoczne elementy prezencji – myślenie oraz działania, które ułatwią nam życie, a także dostarczą więcej wolnego czasu.

5/5 - (1 opinie)
Zainteresowaliśmy Cię?
Wpisz swój adres e-mail i wypróbuj Kadromierz

14-dniowy darmowy okres próbny. Testujesz plan Premium. Nie wymagamy karty.