4 sposoby na rejestrowanie czasu pracy

Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że kontrola czasu pracy nie musi już stanowić zmartwienia. W poprzednich dziesięcioleciach pracodawcy poświęcali wiele środków na to, by odpowiednio monitorować pracę zatrudnionych. Im większa kontrola, tym wyższy koszt nadzorców, a nieraz także i frustracja pracowników. A jak wygląda rejestracja czasu pracy z użyciem najnowszych wynalazków?

Najpopularniejsze rejestratory czasu pracy

Karta magnetyczna

Jednym z najczęściej spotykanych obecnie narzędzi do rejestracji czasu pracy jest czytnik kart magnetycznych, do którego pracownik przykłada taką kartę, gdy wchodzi do firmy bądź ją opuszcza. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo niska cena oraz łatwość obsługi. Wadę stanowi natomiast fakt, że nieraz pracownicy gubią karty bądź zapominają „się odklikać”. Mniej uczciwe osoby mogą natomiast dopuszczać się nadużyć, tzn. korzystać z kart kolegów lub koleżanek, którzy w ogóle nie stawili się danego dnia w pracy.

Firmowe oprogramowanie

W przypadku pracy przy komputerze nie zawsze trzeba inwestować w dodatkowy rejestrator czasu pracy. Odpowiednio skonfigurowane oprogramowanie może zapisywać czas logowania pracownika w systemie, a także śledzić jego późniejszą aktywność. Dzięki temu od razu będzie wiadomo, o której godzinie dana osoba rozpoczęła pracę oraz jakie aktywności podjęła w danym dniu.

Urządzenie mobilne ze specjalną aplikacją

Rejestracja czasu pracy pracowników może być wykonywana również za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Korzystając ze specjalnej aplikacji, można ustawić smartfon lub tablet w taki sposób, że po wpisaniu kodu PIN wykona on zdjęcie. Wystarczy, że pracownik wprowadzi swój numer na ekranie, a jego wejście i wyjście z pracy będzie udokumentowane.

Czytniki biometryczne

W miejscach, gdzie wymagane są specjalne procedury bezpieczeństwa, można zastosować jeszcze bardziej wyszukane metody. Skanowanie tęczówki oka bądź odczyt linii papilarnych, póki co stosowane są głównie tam, gdzie – ze względu na specyfikę pracy – nie powinien znaleźć się żaden niepożądany gość. Z czasem takie technologie staną się popularniejsze i zaczną pojawiać się również i w „zwykłych” zakładach pracy.

Jakie opcje powinien oferować dobry system RCP?

Ważnym jego ogniwem powinien być program do liczenia godzin pracy, zwłaszcza jeżeli firma zatrudnia dużą liczbę osób. W przypadku samodzielnych analiz łatwo przeoczyć niektóre dane oraz nie zauważyć różnych trendów (również tych negatywnych), panujących w zakładzie pracy.

Inna istotna kwestia to dostępność danych przez Internet. System rejestrowania czasu pracy online pozwala szefowi „mieć oko” na firmę również wtedy, gdy wypoczywa on na drugim końcu świata. Rozsądna kontrola pracy pracowników pozwala na spore oszczędności. Pozornie nieszkodliwe sytuacje, jak np. notoryczne drobne spóźnienia, urastają do rangi problemu, jeżeli weźmie się pod uwagę ich skalę i powtarzalność. Dlatego warto zadziałać przezornie i rozwiązywać problem, gdy ten jest dopiero w zalążku.

Program do ewidencji czasu pracy powinien też posiadać funkcjonalności związane z księgowością i kadrami lub umożliwiać eksport danych dla potrzeb tego typu aplikacji.

Zdecydowanie warto wypróbować system Kadromierz i poznać nieco bliżej narzędzie, które zrewolucjonizuje sposób, w jaki dotychczas zarządzało się kadrą.

Wypróbuj za darmo

comments powered by Disqus