Jak zwiększyć efektywność pracowników?

Zwiększenie efektywności pracowników to jeden z tych tematów, którym wielu menadżerów poświęca długie godziny. Wzrost skuteczności działania w pracy przekłada się w prosty sposób na większe obroty i zyski z prowadzonej firmy. Co jednak zrobić, by nie „przedobrzyć” i nie uzyskać efektu odwrotnego od zamierzonego?

Stawiaj realistyczne cele

Tworząc plan na kolejny dzień, tydzień, miesiąc lub kwartał, spójrz realnie na możliwości danego pracownika lub zespołu. Pamiętaj, że zbyt wysokie oczekiwania – takie, którym dana osoba nie będzie w stanie sprostać – mogą spowodować, że zacznie ona wykonywać swoje zadania w sposób niestaranny, w pośpiechu oraz w stresie wynikającym z nałożonych na nią planów.

Pokaż sens pracy

Wielu pracowników nie widzi głębszego sensu w wykonywaniu swoich codziennych obowiązków. Robią oni tylko to, co zostanie im polecone, ale nie wykazują się żadną inicjatywą. Dopiero jeśli dostrzegą oni sens swojej pracy w szerszym kontekście i poczują, że ich praca jest przydatna dla dużych grup ludzi, zaczną przyczyniać się do rozwoju Twojej firmy i czerpać autentyczną satysfakcję z działania.

Ustal grafik w zgodzie z oczekiwaniami pracowników (na tyle, na ile to możliwe)

Jednym ze sposobów na zwiększenie efektywności pracy jest dostosowanie grafiku do możliwości i oczekiwań pracowników. O wiele lepiej pracuje ktoś, kto wie, że po pracy może spokojnie i bez pośpiechu odebrać dziecko z przedszkola niż osoba, która codziennie denerwuje się, czy zdąży. Podobnie jest np. w przypadku łączenia pracy ze studiami.

Stwórz wizję firmy i jej wartości

Każdy z nas spotkał choć raz osobę, która z autentyczną dumą opowiadała o firmie, w jakiej jest zatrudniona. Taką postawę wykazują pracownicy firm przez wielkie „F”. Przedsiębiorstw zarządzanych za pomocą trwałych wizji i skupionych wokół niezmiennych wartości.

Traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany

Ta zasada na pozór wydaje się mało odkrywcza, ale nie warto zapominać, że wpływa ona na zwiększenie efektywności. Nikt z nas nie lubi być krytykowany ani atakowany, pracownicy również. Stosuj zasady komunikacji, które pozwolą Ci w sposób asertywny, ale nie agresywny zwrócić uwagę na nieprawidłowości. Jednocześnie nie zapominaj o nagrodach i wyróżnieniach – nie zawsze muszą one przyjmować formę materialną, czasem dobre słowo znaczy więcej.

Pozwól pracownikom się rozwijać

Nie zabraniaj swoim pracownikom dokształcać się, brać udziału w kursach czy szkoleniach. Od czasu do czasu sam zorganizuj takie wydarzenie w swojej firmie. Zobaczysz, jak wzrost posiadanych kompetencji wpłynie na zwiększenie efektywności pracy.

Stosuj jasne zasady wynagradzania

Im prostszy i bardziej zrozumiały jest schemat wynagradzania pracowników, tym mniej czasu muszą oni poświęcić na rozszyfrowywanie poszczególnych zapisów w regulaminie. Co więcej, jeżeli stosuje się zbyt rozbudowany system, rośnie ryzyko, że osoba o nieczystych intencjach znajdzie w nim słaby punkt. A wtedy zazwyczaj jest już za późno na naprawienie błędów – strata staje się nieunikniona. W szczególności dotyczy to struktur sprzedażowych i często stosowanych „obcinek”, czyli redukcji premii ze względu na brak wyniku w jednej z kategorii. Rezultat będzie taki, że pracownicy uzupełniają ją na szybko, „po łebkach”, byleby uniknąć zmniejszenia wynagrodzenia.

comments powered by Disqus